Lisbeth Knudsen beskylder JP/Pol for benspænd

I går meldte JP/Politikens Hus ud, at koncernen ikke vil byde på Berlingske Media. Men det er et taktisk forsøg på at forstyrre salgsprocessen, siger Lisbeth Knudsen, Berlingske Media.

Salgsprocessen omkring Berlingske Media skærper modsætningsforholdet mellem landets to største dagbladskoncerner.

To citater fra JP/Politikens Hus øverste ledelse i gårsdagens udgave af Børsen får nu Berlingske Media til at sende en åben kritik af sted mod Rådhuspladsen. Adm. direktør Lars Munch udtalte i går til Børsen, at koncernen ikke vil byde på Berlingske Media, og at det særligt skyldes Berlingske Medias "problematiske økonomi". Men de udtalelser er et taktisk forsøg på at tale salgsprocessen ned, mener koncernchef i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen.

Selvom JP/Politikens Hus igennem processen er blevet udpeget som en oplagt, mulig køber, ser det ikke sådan ud fra Pilestræde - her JP/Politikens Hus reelt ikke inde i billedet, siger Lisbeth Knudsen.

"Det er interessant at læse Lars Munchs udtalelser på baggrund af, at vi slet ikke har inviteret JP/Politikens Hus i den formelle budrunde, som vi nu er i gang med. Vi har valgt ikke at invitere JP/Politikens Hus i forbindelse med den proces, vi har nu, fordi vi mener, det har for store vanskeligheder konkurrenceretligt," siger hun.

"Hvis man kigger på vores samlede markedsandele, kan enhver se, at det vil være vanskeligt - og det tror jeg heller ikke, at JP/Politikens Hus selv er i tvivl om. Vi kan måske have forskellig holdning til, om det hen ad vejen ville kunne lade sig gøre, hvis man frasolgte og lukkede en hel del af hver vores aktiviteter, men helt umiddelbart kan man se på markedsandelene, at det vil blive svært."

Men ville I sige nej tak, hvis JP/Politikens Hus kom med et bud?

"Vi sender invitationer ud til dem, som vi mener, er relevante i forhold til at give et bud, og det er en pæn stor kreds af mange forskellige både medieinvestorer og finansielle investorer. Vi har valgt ikke at invitere JP/Politikens Hus, fordi vi mener, at det ikke konkurrenceretligt vil være en fremkommelig vej," siger Lisbeth Knudsen, der ikke ser Lars Munchs udtalelser som en tilfældighed.

"Det her ligner et taktisk forsøg på at ødelægge en salgsproces for Berlingske, som man ikke selv er deltager i. Jeg kan ikke tolke det på anden måde," siger Lisbeth Knudsen.

Hun afviser, at der skulle ligge andet til grund for, at JP/Politikens Hus ikke er med i den pulje, Berlingske Media med SEB Enskilda på sidelinjen som rådgiver har fokus på for nuværende.

"Hvis det havde været en vej frem, så kunne JP/Politikens Hus også være deltager," siger Lisbeth Knudsen.

MediaWatch har forelagt kritikken for adm. direktør i JP/Politikens Hus, Lars Munch, men han ønsker ikke at tage diskussionen videre:

"Lisbeth Knudsens udtalelser må stå for hendes egen regning. Jeg har ikke yderligere kommentarer."

Salgsprocessen omkring Berlingske Media blev sat i gang i sommer, da de britiske ejere, Mecom, åbnede for et ejerskifte. I begyndelsen af oktober blev næste skridt i salgprocessen taget, da Berlingske Media hyrede SEB Enskilda og Arne Due Hansen herfra som finansiel rådgiver. Salget ventes at kunne strække sig et godt stykke ind i det nye år. 

Lisbeth Knudsen ønsker ikke at uddybe hvor mange aktører, huset nu vil i tættere dialog med for at få konkrete bud på bordet.

"Vi har lavet et kortlægning, og der er et pænt stort antal, men du får mig ikke til at sige noget konkret tal."

- LR

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu