Annoncefald fortsætter i 2013

Det svære reklamemarked fortsætter i 2013, men tilbagegangen bliver mindre end i år, forudser analyseinstitut.
Thomas Bo Christensen

Det er skidt, men det er i det mindste ikke så skidt som i år.

Nogenlunde sådan kan situationen for det danske annoncemarked tegnes op ifølge Institut for Reklame- og Mediestatistik (IRM) og medieanalytiker Ole E. Andersen, der vurderer, at nedturen for mediemarkedet vil fortsætter i 2013 – men dog ikke så alvorligt som i år.

I dagens udgave af Berlingske vurderer de, at reklamemarkedet næste år vil gå tilbage med 1,7 procent, hvilket vil betyde en omsætning på 14,6 milliarder kroner og dermed en nedgang på omkring 300 millioner kroner i forhold til den forventede 2012-omsætning.

Men det er dog trods alt bedre udviklingsmæssigt end i år, hvor forventningen er, at året ender på et samlet fald på 4,9 procent.

Det er især dagbladene, som forventes at fortsætte deres fald, men også direct marketing og outdoor-reklamer, der ifølge IRM´s vurdering står til to-cifrede tab.

Til gengæld er der efter IRM´s vurdering håb forude for tv-branchen. I forhold til et forventet fald på omkring 9 procent for hele 2012, vurderer instiuttet, at 2013 kan bremse faldet til omkring én procent.  

Som MediaWatch kan fortælle i dag, så forventer TV2, at 2012 hos tv-stationen ender på et fald på omkring 8-10 procent, men siger samtidig, at de ikke forventer, at konjunkturerne ændrer sig markant i 2013.

- TBC

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også