YouGov: Stort kundepotentiale for Netflix og HBO

Danskernes interesse i on demand-tv er steget kraftigt, og Netflix og HBO har en stor interesseret kernemålgruppe, som allerede har flirtet med fænomenet.
Per Fanefjord Laursen

Der er tilsyneladende en fornuftig kundebase for det kommende udbud af on demand tjenester med film og serier, viser en analyse fra virksomheden YouGov fra maj.

Mange danskere har allerede stiftet bekendtskab med on demand tv-sening fra udenlandske udbydere. 11 procent i YouGov’s definerede målgruppe *) svarer, at de i 2012 har afprøvet at se film og serier som on demand på de udenlandske udgaver af f.eks. Netflix, Apple TV, iTunes, viser analysen.

I 2011 var det det tal blot seks procent, så der spores en betydelig bevægelse i fænomenet. 

Særligt interessant er, at der var tre procent, der alene var brugere af den amerikanske Netflix-udgave i maj - eller 70-80.000 danskere.

Solid kernemålgruppe
Omregnet til hele befolkningen, er det 6-7 procent, eller ca. 280.000 danskere, som siger, at de allerede har benyttet udenlandske tjenester f.eks. Netflix og Apple TV.

“Vi kan konstatere, at interessen for fænomenet steg kraftigt fra 2011 til 2012. Vi ser også, at der eksisterer en ganske solid, interesseret kernemålgruppe på 280.000 personer. De har brugt eller prøvet at købe sig til on demand film eller tv-serier allerede i maj, altså før efterårets store medieomtale begyndte,” siger Research Consultant Andreas Ishøy, YouGov.

Gider de dansk version
Den store interesse i on demand-tv burde være opmuntrende for nye udbydere, som f.eks. Netflix og HBO, men analyseresultatet gemmer også en ulempe, påpeger Andreas Ishøy:

“280.000 interesserede personer er mange, men det er samtidig disse personer, som de nye aktører skal kæmpe for at få i hus. Det tror jeg bliver en udfordring, da det er dem, der allerede har adopteret disse tjenester. De skal således have et bedre alternativ, og det er ikke sikkert, at de synes, at eksempelvis den danske Netflix-tjeneste er et bedre end den amerikanske. Det kan der både være prismæssige årsager såvel som indholdsmæssige årsager til,” siger han.

150-300.000 abonnenter
De fagfolk, MediaWatch spurgte for nylig, spåede, at mellem at 150-300.000 personer vil være abonnenter hos HBO, Netflix og YouBio om 12 måneder.

HBO, der ventes at lancere i denne uge, har gjort klart, at man absolut ikke er et mainstream produkt, men at man vurderer, at knap én mio. danskere børe være teoretiske potentielle købere.

*) YouGov’s univers i maj-analysen er 2006 personer mellem 15-74 år. YouGov’s definerede målgruppe udgøres af personer, som har lejet eller købt film og tv-serier indenfor de seneste seks måneder, hvilket er 1209 personer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også