Radio 24syv mangler trofaste fans

Halvdelen af danskerne har afprøvet Radio24syv i 2012, men taleradioens tilbud fænger ikke nok til at få en fast plads i målgruppens medievaner.
Per Fanefjord Laursen

Den første sendemåned lagde Radio 24syv ud med et yderst fornuftigt gennemsnit på 480.000 lyttere i november 2011.

Siden faldt lytteropbakningen til en gennemsnitlig lytterandel på 1,5 procent og i snit 310.000 lyttere pr. uge. Det har vist sig stabilt over hele 2012.

Undtagelsen var sommerugerne, hvor niveauet faldt mærkbart, og så var der også en mærkværdig uge i september, hvor P3 og P4 pludselig sendte 24syv signal ud ved en teknisk fejl, som betød, at 24syv skød i vejret.

Radio 24syvs lytterinteresse har vippet mellem 250.000-300.000 pr. uge, men tendensen har ikke været stigende hen over månederne i 2012.

Radioens direktør Jørgen Ramskov opstillede et ganske rimeligt mål for gennemslagskraft i mediebilledet på en halv mio. lyttere pr. uge, men der er et stykke vej endnu. 

50 procent har afprøvet
Man kan mistænke, at Radio24syv har et alvorligt kendskabsproblem, når en perfekt landsdækkende radio ikke har mere lyting over en hel uge.

Men der er rent faktisk 2.335.000 danskere, der har prøvesmagt mindst fem minutter af 24syv i år. Radioen er altså blevet afprøvet af hele 50 procent af befolkningen, men uden at særlig mange er blevet faste brugere.

Mange lyttere - ingen loyalitet
Omvendt afslører samme data et godt potentiale for vækst: I runde tal aflyttes 24syv af 300.000 om ugen, men af ca. 630.000 hver måned. Der er altså ganske mange lidt ‘løsere’ lyttere, der kan løfte radioens dækning betragteligt, hvis de bliver bare lidt mere loyale.

En Radio 24syv bruger lyttede 66 minutter pr. dag og aldersgennemsnittet er 58 år. 24syv er dermed lidt yngre end P1s profil, men at kalde radioen en foryngelse af taleradio er nok at strække sig lidt for langt.

P1 siver lidt
Radio24syvs nærmeste konkurrent, P1, tabte lidt terræn efter 24syvs indtræden. I den proces fik P1 konkurrence og måtte afgive sin aften- og natte-sendetid på FM.

I 2011 havde P1 en lytterandel på 6,9 procent, men i perioden efter 24syvs ankomst lagde P1 på en andel på 6,1 procent. Det ligner et stort tab, men sagen er, at P1s andel var “nede” på 6,0 procent i 2009.

P1-trenden er dog let vigende på det seneste. I tredje kvartal 2012 lå P1s share på 5,6 procent.

Få nye brugere af taleradio
Én af de afgørende succeskriterier for at introducere Radio4syv var ikke at konkurrence mod P1, men at øge den samlede lytning til seriøs taleradio. Den målsætning var P1 og 24syv hver især enige med tidligere kulturminister Per Stig Møller om.

Øvelsen er dog kun delvist lykkedes, og det er mest de overbeviste fans af taleradio, der lytter mere. 6,9 procent af radiolytningen var taleradiolytning i 2011 - mod nu 7,5 procent.

Der var før 719.000 personer pr. uge, der i snit lyttede til taleradio, mens der i 2012 er lidt flere - 756.000 lyttere.

Kilde: Gallup, DR medieforskning. Analysen sammenligner perioden uge 1-44 i 2011 – med uge 1-42 i 2012.

Læs også: Radio 24syv skifter ham til nytår

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også