SBS lancerer nyt tv-brand
SBS Media udruller i nær fremtid ’7’eren’ som sit fjerde tv-brand og nedlægger således musikvideo-kanalen 'Voice TV', erfarer MediaWatch.
’7’eren’ slutter sig dermed til Kanal4, Kanal5 og 6’eren som en comedy-kanal, hvor SBS vil kunne udnytte seerpotentialet i mange af de ældre sitcom-rettigheder og andre programmer, eksempelvis 'Americas Funniest Home Videos'.
SBSmedia ønsker ikke at kommentere eventuelle planer på nuværende tidspunkt.
Testet siden januar
Den 1. januar i år introducerede SBS Media ‘7’eren’ som et "programvindue" på The Voice TV. Hver dag fra kl. 18.00 til 24.00 er videokanalen siden overgået til et comedy-vindue med især gamle sitcoms, som 'Frasier', 'Fresh Prince of Bel Air', 'Spin City', m.fl.
Men nu tages skridtet fuldt ud.
Det stod ret klart allerede i januar, at programvinduet 7’eren var optakten til, at SBS testede seermulighederne i at udrulle en helt ny SBS-kanal i porteføljen - comedy i 7’eren i forlængelse af 6'eren.
Testen afslørede en væsentlig seergevinst fra mange af de ældre sitcoms, når de hen over ugen stringent programsættes på faste tidpunkter hver aften - såkaldt ‘stripping’
Kræver fyrtårne
MEC vurderede tidligere på året, at SBS’ overvejelser om at gå comedy-vejen giver god mening. Musikvideo-kanaler har efterhånden set deres bedste tid.
MEC vurderede også, at SBS har programlageret til at realisere en helstøbt comedy-kanal, men det kræver, at der også findes nogle fyrtårne, der virkelig kan trække seere til - som ‘CSI’-serierne har gjort for Kanal5, påpegede Broadcast Director Flemming Jensen, MEC, på MediaWatch
Hvis SBS går efter at udfordre TV 2 Zulu i dette segment, kræver det også, at man kommer med mere originalt comedy-indhold og programlægger kanalen, så man tager fra Zulu - ikke fra egne kanaler, sagde MEC.