YouSee: Stofa er 2 mia. kr. værd

YouSee-direktør Niels Breining vil holde et vågent øje med, om Stofa med ny ejer vil adoptere den langt mere aggressive forretningskultur, som el-selskaberne er kendt for.
Per Fanefjord Laursen

YouSee-direktør Niels Breining er ikke overrasket over, at energiselskabet SE i dag har opkøbt kabel-tv selskabet Stofa.

Hans første reaktion er mest af alt glæde over, at et el-selskab har investeret stort i et kabel-tv selskab. Dermed markerer SE, at coax-kabeldistribution er den egnede vej helt ud til tv-kunderne, ikke el-selskabernes sats på fiber.

Tv-kæmpen YouSee har egentlig ikke fået en større konkurrent for SE/Stofa kommer ikke med ret mange nye husstande - omkring 400.000 - mod 1,2 mio. hos Yousee.

Det spændende for Niels Breining er, hvorledes den nye konstellation vil agere på markedet.

“Bliver det en Stofa-kultur eller den kultur, der findes i el-selskaberne, der er fremherskende. Hvis det er sidstnævnte, kan konkurrencesituationen på markedet ændre sig,” siger han.

Omtanke vs omkostning
Stofa har stået for en "omtankefuld strategi", som også YouSee, mens el-selskaberne er kendetegnet ved en "omkostningsfuld strategi", lyder Niels Breinings markedstolkning.

“Hvis Stofa ændrer kultur og bliver lige så prisaggressive som el-selskaberme, opstår der ny konkurrence om at forsyne antenneforeningerne.”

El-selskaberne har stået for en strategi, hvor man tilbyder tv- distribution til meget lave priser for at få en fod indenfor hos i de normalt konservative, omkostningbeviste antenneforeninger. Bliver det linjen, er der skærpet krig på kniven, vurderer YouSee-direktøren, der regner med, at YouSee vil tabe under en halv procent af sine kunder de næste 12 måneder til el-selskabers til tv-udbud. Men samtidig vinde andre nye kunder fra satellit-husstande - og fra Stofa.

Købsprisen på knap to mia. kr for Stofa kan synes høj, men er rimelig set i lyset af, at der tale om et veldrevet kabel-tv selskab, konstaterer Niels Brening. Der er tale en høj ‘gearing’ på otte gange overskuddet i Stofa.

Med den gearing er YouSee 15-17 mia. kr. værd, noterer YouSee-direktøren sig med tilfredshed.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også