YouSee: Stofa er 2 mia. kr. værd
YouSee-direktør Niels Breining er ikke overrasket over, at energiselskabet SE i dag har opkøbt kabel-tv selskabet Stofa.
Hans første reaktion er mest af alt glæde over, at et el-selskab har investeret stort i et kabel-tv selskab. Dermed markerer SE, at coax-kabeldistribution er den egnede vej helt ud til tv-kunderne, ikke el-selskabernes sats på fiber.
Tv-kæmpen YouSee har egentlig ikke fået en større konkurrent for SE/Stofa kommer ikke med ret mange nye husstande - omkring 400.000 - mod 1,2 mio. hos Yousee.
Det spændende for Niels Breining er, hvorledes den nye konstellation vil agere på markedet.
“Bliver det en Stofa-kultur eller den kultur, der findes i el-selskaberne, der er fremherskende. Hvis det er sidstnævnte, kan konkurrencesituationen på markedet ændre sig,” siger han.
Omtanke vs omkostning
Stofa har stået for en "omtankefuld strategi", som også YouSee, mens el-selskaberne er kendetegnet ved en "omkostningsfuld strategi", lyder Niels Breinings markedstolkning.
“Hvis Stofa ændrer kultur og bliver lige så prisaggressive som el-selskaberme, opstår der ny konkurrence om at forsyne antenneforeningerne.”
El-selskaberne har stået for en strategi, hvor man tilbyder tv- distribution til meget lave priser for at få en fod indenfor hos i de normalt konservative, omkostningbeviste antenneforeninger. Bliver det linjen, er der skærpet krig på kniven, vurderer YouSee-direktøren, der regner med, at YouSee vil tabe under en halv procent af sine kunder de næste 12 måneder til el-selskabers til tv-udbud. Men samtidig vinde andre nye kunder fra satellit-husstande - og fra Stofa.
Købsprisen på knap to mia. kr for Stofa kan synes høj, men er rimelig set i lyset af, at der tale om et veldrevet kabel-tv selskab, konstaterer Niels Brening. Der er tale en høj ‘gearing’ på otte gange overskuddet i Stofa.
Med den gearing er YouSee 15-17 mia. kr. værd, noterer YouSee-direktøren sig med tilfredshed.