Se og Hør skiller sig af med to journalister

Se og Hør flytter ressourcer fra tekst til bedre billeder, som er afgørende for bladsalg, og det betyder, at to journalister forlader mediet.
Per Fanefjord Laursen

Se og Hør måtte i denne uge sige farvel til to journalister, erfarer MediaWatch.

Chefredaktør Kim Henningsen bekræfter, at bladet i forbindelse med redaktionelle justeringer har måttet foretage to afskedigelser.

Ifølge chefredaktøren er der tale om et fokusskifte på redaktionen fra tekst imod stærkere billeddækning. Billeder sælger blade, og billedbudgettet øges nu.

“Årsagen er, at Se og Hør er i et marked med hård konkurrence, hvor det handler om at komme først med unikke billedbårne historier om de danske og udenlandske kendte. Vi kan se, at det har en positiv effekt på oplaget, når de rigtige billeder er i Se og Hør, så derfor opruster vi på billedsiden. Der er ikke tale om en ændring af vores strategi, men ligesom alle andre medier justerer vi løbende vores redaktionelle profil,” siger han.

Oplag under pres
Kim Henningsens overvejelser bunder formentlig i første halvårs oplagsudvikling.  Ugebladet tabte omkring 10 pct. af oplaget fra første halvår 2011 til første halvår 2012, viste oplagstal fra Dansk Oplagskontrol.

Kim Henningsen erkendte for nylig, at Se og Hør havde tabt mere oplag end gennemsnittet af ugeblade. Han mente det skyldes, at ugebladet havde fejlæst kunderne og overfokuseret på reality-karakterer fra SBS og TV3 kanalerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også