Netflix er Hollywood møder Silicon Valley

Netflix er et Hollywood-selskab med rødder i Silicon Valley, der har teknologien og tiden med sig. Over tid bliver alle fem mio. danskere abonnenter, siger CEO.
Per Fanefjord Laursen

Netflix er et medieselskab med et særligt DNA - det er et Hollywood-selskab med rødder i Silicon Valley, lyder det fra Netflix's ledelsesteam ved tirsdagens danske lancering.

Netflix træder ind på et lille, snart tætpakket on-demand marked, men det bekymrer ikke Netflix’s CEO Reed Hastings, der grundlagde Netflix i 1997 som en DVD postordrebutik.

Nok lancerer både HBO og YouBio, plus en oprustning hos broadcasternes beslægtede tilbud, men den situation er business as usual.

”Netflix konkurrerer med alle mulige beslægtede udbydere i alle markeder, Hulu i USA og Sky i UK,” siger Reed Hastings til MediaWatch.

Først unge så forældre
Netflix gør ikke sin entré med klare tidsmål om, at selskabet skal vinde et antal brugere om 6 eller 12 måneder.

”Vort perspektiv er meget langsigtet. Se på internet-tv som mobilen for 20 år siden. Kunne vi opstille et kvalificeret mål for mobiltelefoner dengang? Vore kunder vil komme fra de yngre digitale brugere først, og så kommer deres forældre. Men alle ser jo tv. Så i mine øjne er alle fem mio. danskere potentielle abonnenter. Det bliver en gradvis udvikling, hvor alle om 10-20 år har et smart tv, ligesom de har en smartphone i dag,” siger han.

Skal det endelig være, henviser Reed Hastings gerne et nyt marked som Canada. Det tog, ifølge Forbes, Netflix halvandet år at nå en penetration på 10 procent i Canada.

Høj konvertering af prøveabonnement
Netflix er søsat med en annoncekampagne, hvor online spiller en stor rolle, bakket op af almindelig tv. ’Prøv os en måned gratis’, lyder det.

“Skal vi tale om kortsigtede mål, så er det at få så mange som muligt til at få prøveabonnement. Næsten alle, der har prøvet os gratis i USA og UK, konverteres til betalende abonnenter. Ubegrænset brug - for en flad fast pris tiltaler folk.”

Hvorfor overhovedet bruge tid på et lille dansk eller nordisk marked?

”Alle har bredbånd hjemme og bruger det. Danskerne bor på nettet og har mange smartphones. Og potentialet er som sagt fem mio. abonnenter over tid,” siger Reed Hastings.

Han oplyser, at Netflix i Danmark og alle markeder kæmper om rettighederne mod konkurrenter, der ofte har flere platforme, som de kan kapitalisere deres investeringer på.

”ViaPlay (ejet af MTG, red.) bød imod os og forsøgte at blokere os, men også det er vi vant til. Det er samme situation i f.eks. UK, hvor vi byder på indhold mod Sky, som har alle Murdochs medieplatforme i ryggen," siger Reed Hastings.

Godt greb om US
Netflix har 27 miio. abonnenter i USA, Canada, Latinamerika, Storbritannien og Irland.  Netflix har godt fast i hjemlandet. Godt 20 mio. af 120 mio. amerikanske husstande abonnerer.

Netflix kan ses på Xbox 360, Nintendo Wii og Sony PS3, en lang række dvd-afspillere med Blu-ray, alle internettilsluttede tv, hjemmebiografsystemer, DVR-enheder og internetbaserede videoafspillere, Apple Iphone, Ipad og Ipod touch såvel som Apple TV og Google TV.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også