Teracom ser flere forretningsmuligheder i digital radio

Teracom jubler over medieforliget og gentager interesse i at købe og drive DAB blok1, og muligvis påtage sig samme rolle for blok3, erfarer MediaWatch.
Per Fanefjord Laursen

Ejeren af Boxer TV, Teracom, vil følge udmøntningen af det nye medieforlig nøje og vurdere investeringer i radiomediets digitale udvikling.

Medieaftalen betyder, at der er historisk bred enighed om nogle rammer for en helhjertet satsning på DAB-distribution og ikke mindst en vis klarhed i branchen om, hvad skal ske de næste otte år.

Teracom har allerede indikeret interesse i at købe og drive DAB blok1, og der lyder nu også interesse i at investere i DAB blok3 og en gatekeeper-rolle, erfarer MediaWatch.

”Teracom ser meget gerne, at det danske radiolandskab fortsat udvikler sig,” siger direktør Steffen Weber, Teracom.

”På indhold kan der komme flere forskellige typer af radioer at vælge imellem, og markedsmæssigt kan det danske radiomarked få en større samlet reklameomsætning,” siger Steffen Weber.

Radiomediets andel af reklameomsætningen i Danmark er 2 procent.

Teracom vurderer, at medieforligets radiodel åbner muligheder for, at det kommercielle marked får mulighed for at udvikle sig til at blive stærkere. Dels vil de regionale kommercielle radiokanaler kunne høres på DAB/DAB+, og der blive mulighed for flere landsdækkende kanaler.

Teracom er en mindre kendt, men central aktør i broadcast tv og radio, som den absolutte hovedleverandør af sendenetværk til danske radio- og tv-stationer - i kraft af købet af Broadcast Service Danmark (BSD) i 2010, der driver FM-radio og tv-sendenettet, og som indtil ejerskiftet var ejet af DR og TV 2 i fællesskab.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også