TV 2-regioner: Farvel til sponsorater udhuler nyt milliontilskud

Medieforliget tilgodeser TV 2-regionerne med ekstra 62 mio. kr., men forligets mindre kommercielle tilsnit, der betyder farvel til sponsorater, trækker modsat.
Per Fanefjord Laursen

Medieforliget er en lille håndsrækning til de otte TV 2-regioner. 

Der kommer flere licensmidler, men adgangen til sponsorindtægter forsvinder, lyder tolkningen, efter forliget kom i hus tirsdag aften.

“Vi får lidt flere penge, hvor meget kan vi endnu ikke gennemskue. Vi kan imidlertid gennemskue, at vi mister et par millioner på ikke længere at måtte have sponsorer,” sagde direktør Dan Tschernia, TV2/Lorry, på vej ind i et fly onsdag middag.

TV2/Øst’s Vagn Petersen finder det glædeligt, at regionerne får nogle økonomiske skulderklap til at styrke de nye 24 timers kanaler.

”Men det er ærgerligt, at det udvandes af, at vi ikke længere må have kommercielle programsponsorer. Her på TV 2/Øst har vi i år haft sponsorindtægter på 1,4 mio. kr. og budgetterer med noget lignende næste år. Det bliver lidt ligesom at tage et skridt frem og så et tilbage, men alt andet lige er det samlet set positivt,” siger han.

Flere af TV 2-regionerne regnede onsdag på, hvorvidt medieforliget samlet set var en sejr eller et tab. TV 2-regionerne får i alt 63 mio. over to år  - hvoraf fire mio. er øremærket til dækning af musik.

Hver virksomhed kan ca. hente 3,8 mio. kr. ekstra årligt i to år forliget løber. Alle otte regioner står dog med stigende omkostninger til egne sendenet, så hvor meget præcist der ryger på programbundlinjen, er uvist.

Nye midler til programmer
For direktør Jan Jørgensen, der leder den mindste region - TV2/Bornholm - giver det god mening, at hver TV 2-region stadig har samme økonomi.

“Alle betaler jo det samme i licens og bør derfor også have det samme udbud tilbage,” siger han.

De nye midler vil blive omsat i flere programmer på 24 timers kanalen ‘TV 2/Bornholm’.

“Vores målinger viser, at det er en meget populær kanal. Da vi transmitterede Dronningens ankomst til Bornholm, var der 55 pct. af øen, som så med,” siger Jan Jørgensen.

Fælles administration undersøges
Det nye medieforlig introducerer imidlertid større og mere langsigtede forandringer for regionerne.

De regionale TV 2 virksomheder er nu forpligtede til at undersøge mulighederne for et tættere indbyrdes samarbejde inden for både program og teknik - for at udnytte elementærer synergieffekter.

Politikerne ønsker særligt undersøgt, om en egentlig fælles administration, der varetager f.eks. økonomi, personale og teknik, er gangbar. Regionerne skal selv komme med et oplæg til en ny model inden udgangen af 2013.

“Vi har set på mulighederne for at opnå stordriftsfordele på administration og teknik. Det så ikke sådan ud. Nu ser vi på det igen,” siger Dan Tschernia.

“Vi har tidligere givet (politikerne) en lang række eksempler på, hvordan vi f.eks. har været i fælles udbud om en række tekniske ydelser. Om man også kan spare noget ved at sammenlægge administrationer - det vil komme an på en prøve,” siger Jan Jørgensen.

Vagn Petersen vurderer, at der er ikke er et særligt rationale at hente, men vil gerne give tanken den grundige analyse, som politikerne gerne vil have.

”Så må vi se, om den bringer nyt for dagen,” siger Vagn Petersen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også