Rønn: Vi ville droppe sponsorater alligevel

DR er glade for medieforliget, selv om det fjerner muligheden for sponsorpenge, kræver åbenhed om budgetter og giver under to tredjedele af de ønskede børnepenge.

Det er et godt medieforlig for DR. Rigtig godt. Sådan lyder meldingen fra DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn. 

Hun fokuserer på, at forliget lover at løsne tøjlerne til indholdsreguleringen af DR samtidig med, at public service-institutionen får en pose penge på 130 mio. kr. - herunder 72 mio. kr. til at styrke dækningen af børn og unge-området. 

"Vi er meget tilfredse med aftalen. Forliget er udtryk for en generel opbakning til den kurs, vi har lagt. Det gælder både omlægningen af vores tv-kanaler og styrkelsen af indsatsen over for børn og unge. Det betyder, at vi kan arbejde på et ambitionsniveau, vi gerne vil," siger hun om forliget, der blev bakket op af alle Folketingets partier - på nær Liberal Alliance - og altså er et historisk bredt medieforlig.

Børne-kanaler tilpasses budget
I løbet af forligsperioden fra 2012 - 2014  tildeles DR 72 mio. kr. til at styrke indsatsen over for børn og unge. Det er under to tredjedele af det beløb på 40 mio. kr. om året,  som DR oprindeligt havde bedt om, da man lancerede de nye kanaler. Men det spænder ikke ben for DR's planer, siger generaldirektøren.  

"Vi har på forhånd selv investeret en masse, da børn og unge er et vigtigt fokusområde for os, så aftalen betyder, at vi kan holde det niveau, vi har ønsket" siger hun.

Børnekanalerne, der endnu er under planlægning, vil blot blive tilpasset de mulige budgetter.  

"Vi sidder og er ved at udvikle kanalerne nu, og vi indretter efter den økonomi, vi har. Det overordnede vigtige er, at det er på det niveau, vi gerne ville arbejde," siger hun. 

Må finde metode for åbenhed
En anden detalje i forliget er, at der stilles krav om mere åbenhed i DR's økonomi. Ved de kommende forhandlinger af den nye public service-kontrakt -  det dokument, der regulerer DR -  vil politikerne kræve, at DR skaber gennemsigtighed om, hvordan licensmidlerne fordeles. Eksempelvis hvordan de forskellige tv- og radiokanaler prioriteres. 

DR har tidligere afvist at oplyse disse tal og henvist til, at det kunne skade DR's konkurrencesituation

"Det er vigtigt at sige, at vi allerede afleverer en masse oplysninger om, hvordan DR forvalter licensmidlerne – blandt andet i vores årsrapport og public service-redegørelsen. Vi er opmærksomme på, at der er et ønske om at få yderligere indsigt i, hvordan vi forvalter licensen, og det vil vi gerne efterkomme.Vi vil nu finde ud af en metode, det kan gøres på," siger Maria Rørbye Rønn. 

I har tidligere sagt, at I ikke kunne oplyse disse tal, fordi det ville skade jeres konkurrence-situation?

"Vi er glade for, at der står, at der i forliget også står, at det er "under hensyntagen til konkurrencesituationen".  For samtidig med at vi er en offentlig institution og gerne vil give indsigt, så er vi også en del af et konkurrencemarked, med en hel masse aktører, der er ikke er omfattet af sådan nogle regler. Det er en balance, vi skal holde. Derfor vil vi finde en model, der opfylder de hehov, der er," siger hun. 

"Sponsortillæg var allerede skrottet"
Medieforliget forbyder også DR fremover at få sponsorater fra private sponsorer. Det har ellers været et område, som DR har bevæget sig ind på og har set på med interesse - særligt i forbindelse med store sportsbegivenheder.  I sommer sponsorerede forsikringsselskabet Gjensidige programmet 'Aftentouren', mens krydderifirmaet Santa Maria Tex Mex lagde navn til 'Melodi Grand Prix'.

Men den indtægtskilde havde DR allerede besluttet at droppe, siger Maria Rørbye Rønn. 

"Vi er enige i det politiske ønske,der fremgår i forhold til at lave særskilte aftaler om skiltesponsorering.. Vi allerede - på baggrund af diskussioner om konkrete sager - truffet beslutning om at stoppe særskilte skiltesponsorater."

I har brugt det blandt andet ved sommerens store sportsbegivenheder. Hvorfor har I nu besluttet, at det er en dårlig idé? 

"Skiltesponsorater på tv kan få et udtryk, der ikke passer godt i vores programvirksomhed – og vi behøver det ikke, i den programvirksomhed, vi har. Derfor var vi også selv nået frem til det her," siger Maria Rørbye Rønn. 

Generaldirektøren kan ikke sætte tal på, hvor mange sponsorater der har været tale om de seneste år, eller hvor meget det har spædet til DR's budgetter, men der er alt i alt tale om et beskedent beløb, siger Maria Rørbye Rønn og pointerer, at DR grundlæggende er et licensfinansieret medie. 

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også