Global: YouTube spenderer 200 mio.$ på originalt indhold

YouTube lancerer 60 nye originale net-kanaler, ingen mandlige vejrværter på norsk TV2 i 16 år, og NRK sætter næste år rekord i licensindtægter...
Thomas Bo Christensen

YouTube lancerer mere originalt indhold
Paidcontent skriver i dag, at YouTube i stigende grad minder om en egentlig tv-kanal. Det skyldes, at internet-giganten i dag har offentliggjort, at den vil betale for mere end 60 tv-shows til deres YouTube Orginals-kanal i Storbritannien, Frankrig Tyskland og USA. Blandt de nye shows – eller kanaler om man vil - er bl.a. The Jamie Oliver Food Channel, og desuden har BBC offentliggjort, at de har indgået en aftale med YouTube om bl.a. to nye YouTube-kanaler – en om natur og en anden om videnskab. Ifølge New York Times investerer YouTube 200 millioner dollars i de nye kanaler – og det end da oven på de 100 millioner, de kastede i projektet sidste år.

Klage over for få vejrmænd
I 16 år har der ikke været en eneste mandlig vejrvært på TV 2 Norge, og nu har en seer klaget til Ligestillings- og Diskrimineringsombudsmanden over vejrtjenesten StormGeo, der leverer tv-kanalens vejrudsigter. Det skriver tvtid.dk, der refererer VG. Men når der ikke har været mandlige vejrværter, er det imidlertid ikke nogen tilfældighed. Kanalen erkender nemlig, at det er en bevidst strategi kun at bruge kvinder til oplæsning af vejrudsigterne. "Vi har fra start ønsket kvindelige vejrværter, og det vil vi fortsætte med. Jeg synes, at det har været en succes og ser ingen grund til at ændre på det," udtaler Kjell Øvre-Helland fra TV 2 Norge VG.

Flere offentlige norske kroner til NKR
Den norske regering foreslår at øge licensen for nordmændene med 100 kroner i 2013. Samtidig bliver der også stadig flere nordmænd, der betaler licens, og det betyder samlet, at NRK for første gang opnår 5 milliarder norske kroner i licensindtægter (budgettet siger 5,1 milliarder) – i dag ligger indtægterne på 4,9 milliarder kroner. De ekstra indtægter skal angiveligt gå til øgede omkostninger i distributionen af digital og analog radio, skriver Kampanje.

- TBC

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også