Disney Channel indfører danske reklamer
Fra november måned introducerer hovedkanalen Disney Channel et rent dansk feed og dermed dansk reklamesalg.
Søsterkanalen Disney XD har haft danske reklamer i fladen siden 2009.
Målet er at kommercialisere den høje share, som Disney Channel og Disney XD tegner sig for i målgruppen ’børn’.
”Vi øger vort udbud af reklametid for at imødegå en efterspørgsel fra markedet og dermed samtidig få mulighed for at øge vores indtægter,” siger salgs- og promotion-direktør Peter Leegaard,
Robust share
Disney Channel og Disney XD kan samlet mobilisere en kommerciel share på 62 procent (3-14 årige). Den robuste markedsandel bliver fremover rapporteret direkte til annoncemarkedet via Gallups tv-meter på linje med alle andre tv-aktører.
“Reklamesalget bliver også opgraderet for at imødegå en vigende betalingsvillighed i vores abonnementsforretning, så vi sikrer, at vi kan opretholde programkvaliteten,” siger Peter Leegaard, der understreger, at Disneys interne indholdskontrolgruppe nøje vil monitere de reklamefilm, der skal vises, i forhold til interne regler og gældende lovgivning.
Engelske regler
Disney Channel og Disney XD uplinkes fra London og sender derfor under de engelske Ofcom-regler. Reklamesalget varetages af Walt Disney Adsales & Promotions Nordic, som har hovedkontor i København.
Disneys nærmeste konkurrenter, Nikelodeon og Cartoon Network, kan samle en share på henholdsvis 20 procent og 18 procent.
Kilde: Gallup, Disney. 2 kvartal 2012.
Univers: Kommercielle børnekanaler 3-14 årige, tidsrummet kl. 6-22.00.