Q3: P3 redder DR-radio fra nedtur

Et stærkt P3 redder DR-radio fra et alvorligt tab af lytterandele, men de private radioer har held med at snuppe et par sharepoint fra DR i 3. kvartal.
Per Fanefjord Laursen

P4, P2 og P1 taber samlet set fem sharepoint i 3. kvartal og er hovedansvarlige for en let vigende trend for DR-radio.

P1 og P2 er meget naturligt påvirket af forandringerne den 1. november sidste år.

Til gengæld stormer P3 frem med fire point og stabiliserer DR’s andel, mens P7 og DR Mama også bidrager med lyttere. P3 er i storform efter en dynamisk sportssommer med høje lyttertal til EM, Tour De France og OL, som lægger en stærk lead-in for P3 til efteråret.

DR-radio falder lidt og lander samlet set med en share på 76,2 procent - mod 78 procent i 3. kvt 2011.

Lille bevægelse mod privat
Modsat trækker de to nye Radio 24syv og Radio Klassisk nye lytterandele over til den private sektor, samtidig med at PopFm lægger lidt til. I alt 2,6 sharepoint.

Den ‘private sektor’, som inkluderer Radio24syv, kunne dermed mobilisere en share på 24 procent - mod 22,1 procent sidste år.

Nyt i radiomarkedet siden 2011 er også et stærkere SBS Radio med flere kanaler, der som samlet enhed kan levere en share ( i 12+) på 11 procent af al lytning i landet.

Kilder: Gallup (alle tal i 12+) og DR. Ugerne 27-38.

Shares er afrundede procenter.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også