MediaWatch

Global: The Times laver vindue i betalingsmur

The Times åbner for "sneakpeak" i Google, dato sat for NOW-retssag i Storbritanien, Metro disser Schibsted, og sådan kan nettet komme på avispapir..

 

The Times åbner døren for Google 
Rupert Murdochs News International vil lokke flere læsere ind bag den to år gamle betalingsmur på The Times og Sunday Times, skriver The Guardian. Det skal ske ved at gøre overskifter og de to første sætninger i alle artikler tilgængelige i Googles søgeresultater - en lempelse af den oprindelige strategi, der lukkede for Google-indeksering. Status i sommer for antallet af digitale abonnenter var i juli 133.000 for The Times og 126.000 for Sunday times, ifølge tal fra News International.

Dato sat for NOW-opgør
9. september 2013 bliver dagen, hvor det retslige opgør kommer til at stå i sagen om de telefonaflytninger, der blev foretaget på den nu lukkede tabloidavis, News of the World. Ud over de to tidligere topchefer, Rebekka Brooks (adm. direktør) og Andy Coulson (redaktør) er fem journalister og en privatdetektiv anklaget for at have medvirket til, at aflytninger fandt sted.
Mere her: The Guardian og New York Times.

Sådan kan nettet komme på papir
Mens digitaliseringen typisk handler om at rykke indhold og forretning online, går et britisk projekt, Interactive Newsprint, den modsatte vej. Firmaet Novalia forsøger i samarbejde med flere universiteter at finde måder at integrere digital teknologi og features på avispapir - som f.eks. printede "playknapper". Se video af projektet her hos PaidContent.
 

Metro driller Schibsted
Happenings er (alt for) sjældne i mediebranchen. I dag stod gratisavisen Metro dog for en i Sverige, da et par repræsentanter for avisen reklamerede på gaden for et jobopslag på Metros redaktion. Stedet var ikke hvor som helst, men uden foran den norske mediegigant Schibsteds svenske hovedkontor - hvor der er større nedskæringer på vej. "Vores vigtigste mål er at få gode ansøgninger til jobbet. Men det handler også om at vise, at Metro er i vækst," siger Linus Paulsson, Metro-redaktør, til dagensmedia.se
 

- LR

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs