MediaWatch

Vesterløkke: Vi kan ikke matche BNB-pris

Ritzaus Bureaus adm. direktør, Lars Vesterløkke, kalder tabet af Folketinget som kunde ærgrerligt, men fremhæver at Ritzau "vandt" på hurtighed og kvalitet.

Endnu en kunde forsvandt fra Ritzaus Bureaus portefølje i dag, da Folketinget efter en offentlig udbudsrunde, bekræftede, at det per 1. januar bliver Berlingske Nyhedsbureau (BNB), der skal levere nyhedstelegrammer til Folketinget.

Adm. direktør Lars Vesterløkke fra Ritzau bekræfter, at han har fået besked om, at Folketinget har valgt ny leverandør, men derudover har han ikke mange kommentarer.

"Det er altid ærgrerligt at miste en kunde, men jeg glæder mig over, at vi blev vurderet bedst på hurtighed og kvalitet, men prismæssigt kan vi ikke matche, når vi vil levere den kvalitet," siger Lars Vesterløkke med henvisning til, at det var prisforskellen mellem Ritzaus Bureau og BNB, der var afgørende for Folketingets valg af BNB.

Ifølge MediaWatch' oplysninger var prisforskellen betydelig og mere end en halv mio. kr. på budet fra Ritzaus Bureau og BNB. Det tal ønsker Lars Vesterløkke ikke at kommentere - heller ikke, om kundetabet vil få Ritzaus Bureau til at overveje sin prisstruktur.

"Jeg kan kun sige, at jeg glæder mig over, at Ritzau er blevet vurderet bedst på kvalitet og hurtighed, og at vi skal blive ved med at levere kvalitet," siger han.

Ritzaus Bureau mistede sidste år en række kunder, da Berlingske Media valgte at melde sig ud af bureaufællesskabet og i stedet oprette BNB. Ud over Berlingske Media sagde også Syddanske Medier og Bornholms Tidende farvel. Derimod bevarede Ritzas Bureau kunder som Børsen og TV 2, der også luftede tanken om at gå andre veje. Hvorvidt den trussel resulterede i prisnedsættelser til Børsen og TV 2 er uvist, men TV 2's nyhedsdirektør Michael Dyrby lagde forinden ikke skjul på, at han mente, at Ritzaus prisniveau var for højt

Ændringerne i Ritzau-forretningen sidste år betød besparelser for 15 mio. kr. Hvor meget og hvordan dagens frafald kommer til at påvirke Ritzaus budget næste år er ifølge direktøren for tidligt at sige. 

Ud over Folketinget har Ritzaus Bureau ikke mistet kunder i år, men Lars Vesterløkke har ikke lagt skjul på, at konkurrencen er stærkt øget på bureaumarkedet med etableringen af BNB.

- LR

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Seneste nyt

Se flere jobs