Afklaring om ny TV 2-kanal på trapperne

TV 2's nye kanal skal have et stærkt TV 2-DNA, som adskiller den fra resten af tv-markedet. En finanskanal ligner et godt bud, mens en kvinde- eller børnekanal er udelukket.
Per Fanefjord Laursen

Om få uger er TV 2 klar til at melde ud, hvilken ny kanal som koncernen håber at kunne lancere i 2013.

Som omtalt på MediaWatch, er der stor sandsynlighed for, at det bliver en kanal med fokus på business-stoffet, ‘TV 2 Finans’, men få andre brands er fortsat i spil.

“Vi har flere kanaler på bordet,” siger kommerciel direktør Flemming Rasmussen, der hverken vil af- eller bekræfte, at TV 2 Finans er én af dem.

Han bekræfter til gengæld, at det ikke bliver en kvindekanal eller en børnekanal. Det kommercielle potentiale for disse er med den nuværende markedssituation ikke stort nok.

Ikke automat-knopskydninger
“TV 2's strategi er ikke at gennemføre automat-knopskydninger, som svensk TV4 måske har været tilbøjelig til tidligere, hvor man finder et tema og sætter et logo på, eksempelvis en comedy-kanal, som kun programsættes med indkøbte udenlandske formater," siger han og uddyber:

"Vi vurderer ikke, at sådanne temakanaler har store chancer i markedet i øjeblikket, det er konkurrencen simpelthen alt for hård til. Derimod tror vi, at der er plads til en kanal med et meget stærkt TV 2-DNA, en kanal som klart kan differentiere sig fra de eksisterende kanaler på markedet. Og så skal der naturligvis være både en stærk redaktionel og kommerciel årsag til at søsætte en ny kanal,” siger Flemming Rasmussen.

Tæt dialog med distributører
TV 2's to kommercielle afdelinger - reklame og abonnement - er sat i sving i beslutningsprocessen, mens den redaktionelle del naturligt ligger hos programdirektør Palle Strøm.

Men i tv-produktudvikling hænger tingene sammen. Distributørerne skal nikke ja til en kanal med en vis type indhold, som skal koste husstandene en given pris.

“Der er muligvis en ny kanal på vej, men vi er fortsat midt i forarbejdet til en beslutning, og i denne fase taler vi naturligvis også med tv-distributørerne, “ siger Flemming Rasmussen, der er påfaldende forbeholden.

Hele vejen gennem interviewet med MediaWatch tager han forbehold: Hvis ikke der er nok tv-distributører, som vil tage en ny kanal ind til en fornuftig pris, så kan TV 2 ikke lancere en ny kanal, så enkelt er det.

TV 2 vil ikke nærmere ind på, hvornår den nye kanal eventuelt lanceres i 2013.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også