RFU: Tv mistede 100 mio. kr. i første halvår

Mediernes annonceomsætning i første halvår 2012 faldt med 5 procent til 5,2 mia. kr., viser tal fra Dansk Oplagskontrol.
Per Fanefjord Laursen

Reklameforbrugsundersøgelsen fra Dansk Oplagskontrol for 1. halvår 2012 er netop offentliggjort.

Den viser, at annonceomsætningen for 1. halvår 2012 er faldet med 5 procent til 5,2 mia kr. - i forhold til samme periode 2011.

“Det fald skal ses i lyset af, at markedet rent faktisk steg med otte procent tilbage i foråret 2011,” siger direktør Allan Lillelund, Dansk Oplagskontrol.

Blandt rene medier er det dagblade, der kommer værst ud af foråret med et tab på 13 procent - men også tv er ukarakteristisk ramt af faldende reklameomsætning. Det ses et fald på syv procent, svarende til knap 100 mio. kr.

Magasiner/ugeblade mister også syv procent.

Samlet set vokser den digitale omsætning fortsat med forsigtige fire procent. Det dækker over, at markedspladser og rubrikannoncer mister omsætning.

“Man skal her også tage det forbehold, at Søgeord og Permission marketing ikke er talt med i vore halvårstal,” siger Allan Lillelund.

Hvis udviklingen forbløffer markedet, er det ikke så overraskende. Ole E. Andersen, CBS, der er rådgiver for Dansk Oplagskontrol, vurderede tidligt i 2012, at det danske mediemarked ville vokse fire procent i år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også