Berlingske-køber skal sikre stabilitet

Adm. direktør Lisbeth Knudsen har ingen forbehold over for et nyt kapitalfond-ejerskab, hvis Berlingske Media sættes til salg. Det vigtigste er, at fremtiden sikres.

Selvom Berlingske Media ikke er sat officielt til salg, er sonderingerne om fremtiden for det 263 år gamle dagbladshus i fuld gang. I spidsen for at tegne fremtidsscenarierne sidder adm. direktør og ansv. chefredaktør Lisbeth Knudsen, der mere end ellers har mærket varmen fra mediernes projektørlys, siden hun i sommer meldte ud, at Berlingske-ejeren Mecom har sat en proces i gang, der kan ende med et ejerskifte.

Ikke at den 59-årige mediechef ser ud til at have fået sved på panden af den grund. Efter fem år i spidsen for et mediehus, der nok har konservative rødder, men langt fra har været bleg for at bryde med konventionerne i Dagbladsdanmark (fra free seating til vertikaler, fra bruddet med Ritzau til buddet på FM4, fra nedskæringer til udlicitering), er Lisbeth Knudsen vant til at gå såvel enegang og kapgang som balancegang. Også i den nuværende måske-til-salg-situation.

”Der er ingen formel salgsproces i gang, selvom I skriver hver eneste dag om, hvem der gerne vil og ikke vil. Der er nogle overvejelser og sonderinger, som jeg har taget på forskellig vis, og som indgår i vores gennemgang. Når de er bragt til ende, så bliver der taget en beslutning omkring en videre proces," siger Lisbeth Knudsen, der uddyber, at processen stadig er i gang.

"Vi er ikke færdige endnu, og der er ingen deadline omkring det, men på et tidspunkt skal Mecoms bestyrelse træffe en beslutning. Bliver det en salgsproces, så bliver der også udpeget en finansiel rådgiver, som så skal gå ind og hjælpe os med det."

Hvor ser du gerne, at det ender?

"Set fra min stol er det vigtige, at der er en situation omkring ejerskabet, som giver stabilitet omkring virksomheden i en årrække frem. Vi har været her siden 1749, og jeg tror også, at vi er her de næste 100 år. Det er vigtigt at finde en ny ejerkonstruktion, hvis det er den vej, vi går, som kan se de store potentialer, der er i virksomheden. Når jeg sidder og kigger ind i vores planer for 2013-15, så kan jeg selvfølgelig se nogle udfordringer i basisforretningen, men jeg kan også se en kæmpestor pulje af potentialer på det digitale område, hvor vi har nogle gode positioner, der kan udvides og udbygges. Vi er også et hus fuld af ideer, der ligger en innovations-pipeline, som er ganske betydelig, så derfor er jeg super optimist på husets vegne, og min opgave lige nu er at finde den bedst tænkelige løsning for Berlingske Media på længere sigt."

Når du siger en en stabil ejerstruktur, hvad ligger der så i det? Det er ikke nogen hemmelighed, at der bl.a. har været medarbejdere i Berlingske Media, der har kritiseret det at være ejet af en kapitalfond og være i bankernes vold. Kan du følge det?

"Jeg tror, man skal skille dit spørgsmål ad. Det ene handler om at være i bankernes vold, og det er ubehageligt. Det er det altid, og det har noget at gøre med, at Mecom blev skabt på basis af en lånt kapital. Det har betydet, at der var en gæld, der skulle betales, og der har været en tyngende gæld også for Berlingske Media,” siger Lisbeth Knudsen.

"En ejerstruktur med en finansiel investor, som kan være pensionskasser, kapitalfonde og andet, er jeg ikke så kritisk over for, som nogle er. Man kan sige, at nogle af dem har et meget kort perspektiv, men det vigtige er sådan set, at det er en investor, der i givet fald kommer ind og kan se mulighederne i at udvikle forretningen og fortsætte den omstillingsproces, vi har været i gang med de senere år. Der er nogle, der har den naive drøm, at en publicistisk ejer ikke kigger på bundlinjen, men det er en publicistisk ejer simpelthen nødt til at gøre i dag lige som alle andre," siger Lisbeth Knudsen.

Selv investor eller ej
Hvorvidt Lisbeth Knudsen kunne forestille sig selv at indgå i en ny ejerkreds som led i et såkaldt mangement buy out, hvor direktøren selv finder medinvestorer til et opkøb, er hun ikke parat til hverken at be- eller afkræfte.

"Jeg tror ikke, at mit sommerhus rækker til at betale for huset her," siger hun.

Men som en del af en investorkreds?

"Altså der er alle mulige forskellige scenarier, som kan tænkes, og det kan både være en ejer eller flere ejere og i sådan en konstruktion, må vi se, hvad der kan komme ud af det. Vi er slet ikke konkrete på det endnu."

Men ville det være interessant for dig vil - kan du se det som et næste skridt for dig?

"Jamen, jeg har stor tillid til huset her, jeg har meget stor tro på, at det her hus kan noget i fremtiden, fordi jeg ved, hvad der ligger af planer og potentialer, så jeg har ingen som helst forbehold, hvis en ny ejerkonstruktion synes, det er en god ide, at jeg fortsætter i spidsen for det her hus. Så gør jeg gerne det," siger Lisbeth Knudsen, der adspurgt endnu en gang overgår til "ingen kommentarer".

Og den klassiske spørgsmål-svar-dans forsætter, da MediaWatch spørger, hvorvidt en børsnotering af Berlingske er blandt de fremtidsscenarier, der har været undersøgt.

"Det vil jeg ikke kommentere på."

Vil du afvise det?

"Jamen, jeg kommer slet ikke til at kommentere på det. Det bliver hverken et ja eller et nej eller måske eller tja. Der farer så mange vilde rygter rundt lige nu, og der er mange virksomhedsdealere, som er rundt alle vegne for at sælge alle mulige forskellige rygter, så det er for mig som at sidde inde i orkanens øje, der er helt stille, men der er mange, der skriver om os. Og det kan jeg også godt forstå, for det er også spændende," siger Lisbeth Knudsen.

Det er ikke kun i Danmark, at den strategiske gennemgang af Mecom-forretningen er i gang. Facit af Lisbeth Knudsens sonderinger for Berlingske Media bliver lagt sammen med lignende fra Mecoms mindre polske medieforretning og så hovedforretningen i Holland, hvis styrtdyk i forsommeren sendte Mecom ud i nedjustering nummer to i 2012 - og satte salgstankerne i gang. Mecom valgte sidste år at sælge den norske forretning Edda Media fra til en pris på 1,7 mia. nkk. Den pris, Mecom har udsigt til at kunne opnå for Berlingske Media, vil formentlig være afgørende for, hvorvidt den britiske ejer trækker sig fra Danmark nu eller vælger at se tiden yderligere an.

I modsætning til et egentligt salg af Berlingske Media, der kan tage mellem et halv og helt år, så forventer Lisbeth Knudsen, at beslutningen om, hvorvidt Mecom vil sætte den formelle salgsproces i gang, bliver truffet inden for "rimelig tid". 

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også