August blev en tv-katastrofe

Mediaomsætningen styrtdykkede i august, og DRRB forventer nu, at den samlede mediaomsætning for 2012 falder med 2-4 procent.
Per Fanefjord Laursen

Den samlede mediaomsætning blev på 256 mio. kr. i august 2012 - mod 458 mio. kr. i august 2011. Det svarer til et voldsomt fald på 22 pct. eller næsten 100 mio. kr, viser de seneste tal for DRRB Mediaindex.

De fleste mediegrupper er faldet markant. Tv styrtdykker med hele 30 procent i august, men fagblade/tidsskifter og dagblade taber henholdsvis 18 og 20 procent.

Dansk økonomi
Forklaringen på tv's kvaler er den velkendte, der rammer de fleste mediegrupper - dansk økonomi.

"Ingen tvivl om at tredje kvartal ser dårlig ud for tv-markedet. Mit bud er, at der er et fald på omkring 10-12 procent i Q3. Man skal blot bemærke, at månedsindexer ikke altid er helt retvisende, da der opstår forskydninger i rapporteringen mellem månederne," siger kommerciel direktør Flemming Rasmussen, TV 2.

Han understreger, at tv set over hele året stadig klarer sig pænt i forhold til mange andre mediegrupper, og han er ikke bekymret for mediet eller markedet på den længere bane.

"Tv er under pres i år, ligesom hele mediemarkedet. Vi havde forudset nulvækst i år, og det kommer vi til at revidere," siger OMD's Trading Director Claes Braagaard, der i denne omgang fravælger at tolke alene på august-indekset.

TV3: Skidt tv sommer
Direktør Kim Poder, TV3, henviser også til forskydninger i rapporteringen og tolker derfor juli og august samlet.

"Juli og august ligger i et stort markedsfald på minus 17 procent, som vi også kan genkende fra egen butik," siger han. 

Baseret på trp-leveringerne i september til dato spår han en klar forbedring i september, som retter lidt op på 3. kvartal, men ikke noget der redder et svagt kvartal. 

Biograf-kategorien og 'Adresseløse' er med indekstal på henholdsvis 125 og 101 de eneste DRRB-kategorier, der stiger i august.

2012 er regulært nedgangsår
Det store augustfald påvirker også den samlede omsætning for januar-august 2012 i nedadgående retning. 2012 er nu med på 3,11 mia. kr. fire procent under sidste års niveau.

DRRB forventer, at den samlede mediaomsætning for 2012 falder med 2-4 pct. sammenlignet med 2011. De digitale medier bliver ene om at stige i 2012, og det er ikke længere med tocifrede vækstrater, spår DRRB.

Nu kæmper også broadcastmedierne hårdt for at fastholde sidste års omsætning, mens printmedierne fortsætter den faldende tendens, konstaterer DRRB.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også