MediaWatch

Global: Bonnier og TV4 åbner Netflix-konkurrent

Bonnier og TV4 i samarbejde om Netflix-konkurrent, Schibsted forsvarer besparelser, og ny e-bog-aktør vil vippe Amazon af pinden i USA ...

 

Bonnier og TV4 åbner Netflix-konkurrent
Det Bonnier-ejede SF og svenske TV4 starter i samarbejde online tv- og filmtjenesten 'Filmnet' for at stå imod konkurrencen fra nye aktører som Netflix og HBO Nordic, der også er på vej til Danmark. 
"Tv-markedet er under forandring, og vi følger med," siger Carsten Almqvist, adm. direktør for TV4 Group, om Filmnet, der går i luften allerede i næste uge og vil være tilgængelig på net og mobile platforme. Prisen per måned er indledningvis 49 skk. hvilket er samme leje som HBO Nordic. Kilde: Resume.se.

Ny Amazon-konkurrent i US
Amazon.com sidder på omkring 65 pct. af e-bogsmarkedet i USA, men det vil en ny amerikansk joint venture ændre på; Brightline. Bag Brightline står formand for InterActiveCorp, Barry Diller, der er gået sammen med filmproducenten Scott Rudin og forlagschef Frances Coady. Brightline skal fra midten af 2013 ramme markedet med e-bog titler både inden for fiktion og faglitteratur, skriver blandt andre New York Times.

Yahoo sælger fra i Kina
Yahoo sælger næsten halvdelen af sine aktier i den kinesiske online virksomhed Alibaba Group. Yahoo ejede 40 procent af Alibaba og har nu omkring 23 pct. tilbage - og 4,3 mia. dollars ekstra på kontoen at lege med. Pengene skal komme aktionærer og likviditet til gode. Kilde: Hollywoodreporter.com.

Schibsted forsvarer besparelser
Topchef for norske Schibsted, Rolv Erik Ryssdal, forsvarer i en kronik i Aftenposten den sparerunde, koncernen for nylig har annonceret, der skal skære 400 mio. norske kroner af omkostningerne inden 2015. Helt nødvendigt for at bygge det "digitale mediehus i verdensklasse" ifølge Rolv Erik Ryssdal, der bl.a. pointerer nødvendigheden af at sikre midler til den digitale omstilling og til at kunne levere kvalitetsjournalistik på nettet.
"Mediehuse der ikke tjener penge, er i fare, uanset hvor engageret jeg eller andre personer i Schibsteds ledelse er i selskaberne og i journalistikken, de producerer. Den anden mulighed ville være en downsizing-strategi for mediehuse og i strid med det, Schibsted står for."
Læs hele kronikken her.
 
Good.is goes godgørenhed
Mediehuset Good, der udgiver Good Magazine og Good.is, tager endnu et skridt ud i den seneste buzz; social branding. I næste uge relanceres websitet Good.is som online community for social handling, skriver Mashable. Det nye Good.is skal være samlingssted for brugere med NGO-dna, der vil gøre en samfundsforskel, eller som Mashable beskriver det: Change.org møder Facebook.

- LR
 

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs