Voice kan vinde 200.000 seere med ny sendetid

TV 2's lørdagsformat 'Voice' fik i går ny sendetid, efter lørdagens Matador-klaps, og det vil løfte seertallet, mener to bureauer.

TV 2 gjorde det eneste rigtige, da de i går flyttede sendetidspunktet for det højtprofilerede talentshow 'Voice', der i lørdags fik en maveplasker af en premiere med knap 570.000 seere - mens godt én mio. seere valgte at se 'Matador' på DR1.

Flytningen er den eneste mulighed for at hæve seertallet til Voice og sikre TV 2 den kommercielle styrke lørdag aften, der berettiger investeringen i X-Factor-pendanten. Mulighederne er til gengæld gode for et gedigent seerløft efter flytningen, vurderer Broadcast Director hos MEC, Flemming Jensen.

"Seertallene fra i lørdags viser meget tydeligt, at der sker noget på TV 2, så snart Matador er færdig," siger han med henvisning til det seerhop, Voice oplevede i lørdags, da Matador først var slut.

Mens DR1 sendte Matador så mellem 420.000 og 510.000 Voice, men så snart Matador var rundet af omkring kl. 20.50 hoppede seertallet til Voice op på mellem 680.000 og 740.000 til showet sluttede kl. 21.15.

"Med en mere spiselig modstand end Matador er der mulighed for at Voice kan finde sit leje omkring de 750.000, og det er ok for en lørdag aften, der traditionelt ikke en stor tv-aften," siger Flemming Jensen, der tilføjer, at det forudsætter, at DR1 ikke finder på at "drille" yderligere og lægge nye stærke formater efter Matador. Hvis ikke - kan Matador til gengæld være med til at hive ekstra seere til Voice.

"Matador sikrer i hvert fald, at der er rigtig mange, der tænder for fjernsynet lørdag aften, så her kan TV 2 være heldig at høste lidt på Matadors styrke," siger Flemming Jensen.

Hos mediabureauet Carat er TV Director Mikael Ostenfeld enig i, at flytningen af Voice var det eneste rigtige.

"Tallene taler for sig selv. Det var et ordentligt gok, Voice fik, og så er der ikke andet at gøre end at flytte det, når der er tale om så dyrt et format," siger Mikael Ostenfeld, der mener, at TV 2 ideelt set skulle have ændret sendetidspunktet før premieren. 

"Det havde været bedre helt at undgå konfrontationen med Matador, for man taber altid nogle seere på gulvet, hvis de ikke er med fra start. Omvendt er Voice ikke et program, hvor det er vigtigt at følge programrækken slavisk, så man skal heller ikke overdramatisere det," siger Mikael Ostenfeld.

"Det vil rette op på seertallet, men om det så bliver 200.000 eller 300.000 højere, det er meget svært at spå om. Det afhænger også meget af, hvad DR sender bagefter. Der er ingen tvivl om, at det er en fordel, at der er så mange, der har fjernsynet tændt, men DR vil have den største fordel," siger Mikael Ostenfeld. 

I første sæson i foråret nåede Voice et snit på omkring 900.000 seere - ifølge Mikael Ostenfeld bør tallet ikke lande mere end 15 pct. under i den nye sæson, hvis Voice-formatet skal bevise sin styrke og holdbarhed på den lange bane.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også