TV 2-koncernens samlede kommercielle seerandel landede på 51,7 procent i første halvår.
Det var et tab på 3,3 procentpoint i forhold til samme periode 2011.
Det er bemærkelsesværdigt, at samtlige TV 2-kanaler kun kan mobilisere lige godt halvdelen af den kommercielle sening over et halvår.
Hovedkanalen er hårdt ramt
Årsagen skal findes i en kombination af den generelle seersivning blandt hovedkanaler og overgangen til abonnementsbetaling, der ramte hovedkanalen TV 2 hårdt - også mere end ventet, erkender TV 2-ledelsen nu.
“Konkurrencen er hård, og udviklingen er ikke tilfredsstillende. Med det, vi kalder Projekt 100, ønsker vi nu at frigøre 100 mio. kr. til at investere massivt i programindhold særligt på hovedkanalen. Det vil betyde øget fokus på effektiviseringer, besparelser og højere omsætning,” siger direktør Merete Eldrup i en pressemeddelelse.
Ekstra vitaminer
Det er især danske programmer, som trækker seere til, og de er som bekendt dyrere at erhverve, end at købe ind i Hollywood.
“Projekt 100 skal tilføre de nødvendige vitaminer, så hovedkanalen styrkes, og målet er fortsat at producere stærk public service og flytte penge ud til tv-skærmene til glæde for seerne. Projekt 100 kommer i forlængelse af TV 2s nye koncernstrategi, hvor visionen er, at virksomheden skal styrke sin position som Danmarks Største Fællesskab,” siger TV 2-direktøren.