MediaWatch

Journalister på JydskeVestkysten nedlægger arbejdet

De redaktionelle medarbejdere på JydskeVestkysten har nedlagt arbejdet på grund af uenighed med ledelsen om lokale lønforhandlinger.

Journalisterne på JydskeVestkysten har efter et fagligt møde klokken 12.15 i dag nedlagt arbejdet, men ifølge ledelsen kommer avisen alligevel på gaden i morgen.

”På et fagligt møde i dag har kollegerne valgt at nedlægge arbejdet i protest mod de lokale lønforhandlinger, hvor vi er blevet tilbudt nul kroner. Et tilbud, som ledelsen har gjort klart, ikke står til at ændre,” fortæller Steffen Lilmoes, der er tillidsmand på JydskeVestkysten.

”Sidste år kunne vi heller ikke blive enige. Her fik vi et løndiktat på 125 kroner om måneden, og i år er det så blevet til nul kroner, og det mener vi, at det ikke er tilfredsstillende. Og på baggrund har vi valgt at nedlægge arbejdet. Ledelsen har gjort det meget klart, at der ikke er mere at komme efter,” fortæller Steffen Limoes.

Udhuling af realløn
Ledelsen skriver på Jv.dk, at JydskeVestkystens redaktionelle chefer vil sørge for, at avisen kommer på gaden i morgen med lokalstof fra alle ni kommuner i dækningsområdet. Også hjemmesiden jv.dk bliver opdateret løbende.

Ledelsen skriver desuden, at arbejdsnedlæggelsen er overenskomststridig og er indberettet til Danske Mediers Arbejdsgiverforening, så den kan køre i det fagretlige system.

Steffen Lilmoes oplyser, at journalisterne mødes i morgen klokken 10.00 for at afgøre, om de genoptager arbejdet. 

I en tid hvor alle i medielandskabet sparer og skærer, er det så ikke forståeligt, at ledelsen siger, at de ikke kan give lønstigninger?

”Vi har jo også en realløn, som vi skal forholde os til, og med 125 kroner sidste år og nul kroner i år, så bliver udhulingen af den så kraftig, at det kan vi ikke holde til i længden. Og der er intet, så vidt vi er blevet orienteret, som tyder på, at Syddanske Medier skulle komme ud med røde tal næste. Det er stadig en virksomhed, der giver overskud,” lyder det fra Steffen Lilmoes.

MediaWatch kunne i juni fortælle, at et svigtende annoncemarked for både print-, rubrik- og bannerannoncer fik Syddanske Medier til at nedtone forventningerne til 2012. Men chefredaktør og administrerende direktør, Peter Orry, forklarede, at der trods nedjusteringen ikke umiddelbart var planer om sparerunder i mediehuset, der i september sidste år gennemgik en større sparemanøvre for at finde 25 mio. kr. Samme år faldt resultatet fra 13 mio. kr. i 2010 til 4,8 mio. kr. i 2011 i mediehuset, der er ejet 50/50 af Berlingske Media og Den Sydvestjyske Venstrepresse.

- TBC
 

Mere fra MediaWatch

Kvinder i metoo-dokumentar kritiserer Politikens beskrivelse af Jes Dorph-sag

Politiken bragte i januar en ensidig og mangelfuld beskrivelse af de sager, Jes Dorph-Petersen blev beskyldt for i advokatundersøgelsen på TV 2, mener de kvinder, som står bag beretningerne. Kritikken "gør indtryk" på Politikens chefredaktør, Anne Mette Svane, som dog står ved den journalistiske behandling.

Seneste nyt

Se flere jobs