'YouBio' skal erobre 50 pct. af markedet

YouSee er meget usikre på Netflix og HBO's styrke og på indtjeningspotentialet i VoD-markedet, men markedslederen søsætter alligevel et modtræk - YouBio.
Per Fanefjord Laursen

YouSees svar på skærpet konkurrence fra Netflix, HBO, Blockbuster og andre hedder YouBio. Det søsættes med fuld musik fra i dag, men bag de store bevægelser gemmer sig forsigtige forventninger.

YouSee gør klar til konkurrence, men er ikke skråsikre på fænomenet og på styrken af den konkurrence, der er på vej; selvom man er ret sikre på, at der kan være op til 15 udbydere af digital filmudligning ved årsskiftet.

“Hvis seerne er lige så interesseret i filmleje og -køb, som journalisterne har været de seneste uger, så bliver det et kæmpe marked,” siger vicedirektør Ulf Lund, YouSee.

YouSee kan sagtens selv mærke potentialet. YouSee nuværende VoD-tilbud har udført tre mio. filmudlejninger i 2012 - mod én mio. i 2011.

Tvivl om indjening
Den vækst er til at forstå, men YouSee-ledelsen forholder sig også til, at man ikke tror på en trussel mod flow tv; man konstaterer, at danske flow-kanaler står stærkt, med mere dansksproget indhold end nogensinde.  Og vigtigst - der hersker væsentlig tvivl om, hvor stort filmudlejning og -salg bliver i faktiske kroner.

“VoD - det vil sige markedet for digital filmsalg og -udlejning er kun fem procent af filmøkonomien i dag. Fysisk salg og udlejning nede i Føtex er stadig dominerende med 65 procent. 30 procent er biograferne," siger han og uddyber:

“VoD står til stor vækst, men sandheden er, at vi ikke ved, hvad det bliver i faktiske kroner. Vi har derfor sat det mål, at vi skal være størst i markedet - uanset hvor mange penge, der er involveret. Succeskriteriet er 50 procent af markedet - samme andel, som vi har af tv-distribution,” siger Ulf Lund, der oplyser at YouBio er prissat, men YouSee afventer, hvad HBO, Netflix m.fl. prissætter sig med.

All you can eat
Konkurrencedygtigheden fra de nye udbydere i det danske mediemarked er også en faktor.

Ulf Lund vil ikke nedgøre konkurrenterne, men minder om, at Netflixs succerige abonnementsprodukt i USA reelt er ‘all you can eat’ af mindst fem år gamle film og serier.

Ingen ved,  hvad de nye udbydere har med sig af rettigheder, når de går i land i Skandinavien. Det har YouSee forsøgt at forberede sig på.

Nyeste film
YouBio-abonnementet vil give adgang til nyere film og tv-serier samt et katalog af ældre titler fra blandt andre HBO, ABC og Warner TV. Det sker med et udvidet partnerskab med C More Film.

“YouBio vil sælge abonnementer med filmtitler, der kun er ét år gamle og stykvis filmsalg af titler, der kun er fire måneder gamle,” siger Ulf Lund.

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også