MediaWatch

Kristeligt Dagblad: Øget omsætning i 1. halvår

Sommeren har været pæn på annoncefronten hos Kristeligt Dagblad, men alle mål er ikke nået, siger salgs- og marketingdirektør, Joachim Langagergaard.

Annoncemarkedet har udviklet sig noget mere negativt, end de fleste havde spået i begyndelsen af året. Blandt dagbladene betød det flere sparerunder i foråret og i sidste uge måtte Berlingske Media svinge spareøksen igen efter et skuffende sommersalg.

Hos Kristeligt Dagblad er forventningerne til året uændret efter et første halvår, der har budt på en lille omsætningsvækst, siger salgs- og marketingdirektør Joahim Langagergaard, der her per mail svarer på spørgsmål om sommersalget.

Hvordan er sommer forløbet salgsmæssigt hos jer?

"Som Danmarks hurtigst voksende avis har Kristeligt Dagblad faktisk haft vækst gennem hele perioden med den økonomiske krise, men vi mærker jo også som resten af branchen, at annoncemarkedet er uroligt i disse måneder. Samlet set har sommeren været næsten lige så god som sidste år."

Har I kunnet holde budget i juni og juli på print og net?

"Vi har ikke indfriet alle vores måske lidt for ambitiøse mål for sommeren, men det er bestemt ikke katastrofalt."

Hvor meget ligger i over/under sidste år?

"Vi har faktisk været i stand til at øge vores omsætning i første halvår, så lige nu har vi haft større omsætning end sidste år – på trods af det hårde marked. Kristeligt Dagblad er et nichemedie med en unik adgang til en unik og attraktiv gruppe mennesker – og det ved annoncørerne godt. Desuden har vi produktudviklet både avisen og vore onlineportaler: f.eks. har vi relanceret avisen med nyt design i februar, klart forbedret brugervenligheden på k.dk og udviklet nye muligheder for annoncørerne på foredragslisten.dk. Forårets gode læsertal har også virket stimulerende."

Har sommeren ændret på jeres forventninger til resten af året og hvordan?

"Sommeren har ikke ændret på vores samlede forventninger til 2012. Vi er optimistiske - men vi ved også, at der skal kæmpes for hver en krone."

- LR

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Seneste nyt

Se flere jobs