Bureauer med flot fremgang i 2011

Den danske bureaubranche kom igennem 2011 med pæn vækst i omsætning og på bundlinjen, men også mange konkurser, viser undersøgelse.
Thomas Bo Christensen

Der er både meget positivt at glæde sig over, men også dystre elementer der trækker ned, når man kigger på hovedpointerne i den analyse, som Dansk Brancheanalyse har lavet af de 267 største danske reklame-, web-, media- og kommunikationsbureauer på baggrund af deres årsregnskaber for 2011.

Berlingske skriver således, at bureauerne både oplevede en vækst på 8,7 procent i omsætningen og et samlet overskud ca. 370 millioner, hvilket er et af de bedste resultater for branchen i de seneste ti år.

Men ikke alle har klaret sig lige godt, og nogle har slet ikke klaret sig. Branchen har sammenlagt oplevet 12 konkurser, hvilket også er et historisk højt tal, der placerer bureauerne med næstflest konkurser ud af de otte brancher, som Dansk Brancheanalyse årligt kigger på.

”De 12 konkurser summer ”kun” til godt fire procent af virksomhederne, og det lyder måske ikke af så meget, når vi bombarderes med krisesnak, men for dem, det går ud over, er det virkelig trist, og alt i alt har det jo kostet godt 100 mennesker et fast job. Omvendt kan man sige, at en krise under alle omstændigheder er et udskilningsløb, og for bureaubranchen er det stensikkert, at de bedste har klaret sig meget bedre i 2011, mens de ”dårligere” har klaret sig meget skidt,” lyder det fra Ole Egholm, som er manden bag analysen

- TBC 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også