"Lige nu vil jeg prøve noget helt andet"

Konkurrencen er blevet hårdere, modemagasinerne bedre, og de unge sværere at få til at ty til de glittede modesider på papir ... I går kom det frem, at Costumes chefredaktør gennem de sidste seks år, Rikke Agnete Dam, skifter til et job som Nordic Account Director i House of Communication. MediaWatch har spurgt hvorfor - og hvad der især har præget markedet for modemagasiner, mens hun har været med.

Konkurrencen er blevet hårdere, modemagasinerne bedre, og de unge sværere at få til at ty til de glittede modesider på papir ... I går kom det frem, at Costumes chefredaktør gennem de sidste seks år, Rikke Agnete Dam, skifter til et job som Nordic Account Director i House of Communication. MediaWatch har spurgt hvorfor - og hvad der især har præget markedet for modemagasiner, mens hun har været med.

Hvorfor er det lige nu, at du stopper?

"Det kunne såmænd også have været på et andet tidspunkt. Men fordi det er ikke hver dag, der er mulighed for at få et job på det niveau i modebranchen, som jeg har fået hos House of Communication. Her er der lige nu ved at ske en kæmpe udvikling, hvor det store kommunikationshus Geelmuyden.Kiese har købt sig ind i HOC, og jeg skal stå for at booste og udvikle fashion- og beautyafdelingen. Samtidig har jeg – bortset fra et år som journalistpraktikant på Dagbladet Information og et halvt års tid som journalist på Berlingskes AOK – været på Costume og Benjamin hele mit arbejdsliv. Det har været ni fantastisk gode og udfordrende år, men ni år er også lang tid, og jeg glæder mig selvfølgelig til at prøve et nyt sted med nye og andre måder at gøre tingene på. Og så har vi på Costume planlagt redesign og en masse nye tiltag i magasinet fra den udgave, der kommer i oktober, så jeg når lige at få endnu en rigtig god ting med på Costume."

Hvilke overvejelser har du gjort dig vedr. skiftet fra medie- til PR-branchen?

"Først og fremmest har jeg tænkt, at når jeg på et tidspunkt skulle videre, skulle det ikke være til et andet lignende magasin. Det kan sagtens være, at jeg en dag kommer til at arbejde med magasiner igen, men lige nu er det noget helt andet, jeg gerne vil prøve. Og det, at min kommende stilling hos House of Communication indebærer rådgivning og strategi, gør stillingen endnu mere attraktiv, fordi mine erfaringer fra erfaringer fra medie- og modebranchen giver et super stærkt fundament for den rådgivning af brands, jeg skal arbejde med."

Igennem dine år på Costume - hvad har været den mest markante udvikling på modemagasin-markedet?

"To ting. Der hænger sammen. Den ene ting er, at niveauet for modemagasiner på det danske marked er blevet langt langt højere. Det ses tydeligt, når man kigger i gamle magasiner. Nogle af de ting, der i 2003 blev regnet for at være på et højt plan, ville man aldrig trykke i dag. Her tænker jeg både på modeserier, artikler, forsider. Og det er klart, at det er sådan – hvor fx Frankrig og USA har en lang tradition for modemagasiner, er modemagasiner jo et forholdsvist nyt fænomen i Danmark. Og her skelner jeg mellem modemagasiner og dameblade. Derfor er der selvfølgelig gradvist kommet en helt anden professionalisme og en langt højere æstetik på modemagasinerne, og de seneste år er den udvikling gået rigtig stærkt, og danske modemagasiner er kommet på et rigtig højt niveau. Den anden ting er, at konkurrencen på modemagasin-markedet er blevet hårdere. Dels er Cover og Elle siden kommet til, dels var Costume jo, da magasinet kom på markedet i 2002, det første og eneste rendyrkede modemagasin, hvor ”shopping” for første gang virkelig blev dyrket som stofområde. I dag har flere andre magasiner bevæget sig hen mod et større mode- og shoppefokus."

Hvilket tiltag havde du gerne set lykkes på Costume i din tid?

"Jeg kan huske, at vi på redaktionen for mange år siden talte om en Costume Award med pris til designere, butikker etc, men højere oppe syntes man på det tidspunkt, at der allerede var mange designpriser i form af Den Gyldne Pelsnål, Guldknappen etc., så det blev ikke til noget. Og så var det da lidt ærgerligt få måneder efter at modtage en invitation til Fashion Awards, som magasinet Dansk tog initiativ til, og opleve kendisser i lange rober valfarte til Glyptoteket, når man vidste, at det kunne være Costume, der havde stået bag. Det ville i så fald have en award henvendt mere til læserne og mindre til branchen, men alligevel. Nu kan jeg så forstå, at det vist har været svært at få det til at løbe rundt, og at Elle overtager awarden fra Dansk. Og Costume har siden udviklet Costume Awards, der er en onlineafstemning, hvor det udelukkende er læserne, der afgør, hvem der vinder. Men det er klart, at det ville have været rart at have været hurtigere ude og have sat sig mere på det tiltag."

Hvilken konkurrent har du haft mest respekt for som chefredaktør?

"Jeg har – oprigtig talt – respekt for alle konkurrerende chefredaktører. Selvom modebranchen efter min mening for det meste er langt bedre end sit rygte, kan vi somme tider godt have travlt med hvem, der er og kan det ene, og hvem, der er det andet, men: Det er et kæmpe arbejde at sætte et magasin sammen, at fastholde og udvikle konceptet og håndtere alle de ekstremt mange forskellige arbejdsopgaver, der er undervejs – og se pæn ud imens, haha – og den, der kan det, kan noget, jeg altid vil have respekt for."

Hvad har været det mest markante skifte på Costume i din tid?

"Et markant skifte er den øgede interesse for mode, som danske kvinder og piger har fået. Da Costume startede, var mange bestemt interesserede i mode, men det var meget vigtigt at guide dem, og man kunne ikke gå ud fra, at de havde en så stor viden om, hvem der lige var designer hvor. I dag har mange en langt større viden og interesse, der gør, at man kan møde dem på et højere plan med det, man laver redaktionelt."

Hvad ser du som den største udfordring for Costume og modemagasiner generelt fremover?

"Alt det, der konkurrerer om potentielle læseres opmærksomhed. Da jeg var teenager, glædede jeg mig i flere dage til, at min mor om torsdagen kom hjem med Alt for Damerne. I dag er der masser af mode online, og selvom kvaliteten er svingende, og magasinerne ofte har en højere standard, kan enhver få et fashionfix med to klik. Og ting som facebook er også med til, at folks behov for underholdning kan blive dækket mange steder. Det betyder, særligt unge, der ikke er vant til at læse avis e.l., ikke altid søger mod printmagasinet med samme naturlighed som tidligere."

Hvad kommer du til at savne ved Costume - og mediebranchen?

"Jeg kommer til at savne redaktionen. Dét at arbejde med et hold af mennesker, der brænder så meget for det, de laver, og hvor vi har en så stor fælles interesse for produktet og stofområdet. Det er privigeret. Og hvor man kan have de mest forunderlige - set udefra - samtaler om alt fra Lindsay Lohans nye bryster til hvilken nuance pudderfarvet, der vil være den helt rigtige til forsiden. Og så det at have et så fantastisk interessant og sjovt stofområde som mode- og skønhed at formidle, hvor man kan vælge til og fra, og hver måned skabe et så godt og stærkt resultat, som jeg synes, at Costume har været og er."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også