Politiken: Sportsevents har skuffet

Sommeren varmede ikke ekstra op under annoncemarkedet for dagbladene - på trods af store sportsevents som EM og OL, siger annoncedirektør Henrik Børjesson, Politiken, der også forventer, at det kan blive svært at undgå et fald i efteråret i forhold til 2011, hvor folketingsvalget var hjælpemotor for annonceindrykningen. 

Sommeren varmede ikke ekstra op under annoncemarkedet for dagbladene - på trods af store sportsevents som EM og OL, siger annoncedirektør Henrik Børjesson, Politiken, der også forventer, at det kan blive svært at undgå et fald i efteråret i forhold til 2011, hvor folketingsvalget var hjælpemotor for annonceindrykningen. 

Hvordan er sommer forløbet salgsmæssigt hos jer?

"Hen over sommeren har vi på Politiken set de samme tensenser som i foråret i printsalget. Det vil sige med en vis nedgang i tekstsideomsætningen i forhold til 2011. Det er dog ikke gået specielt værre for os henover sommeren end i foråret. Og det går under alle omstændigheder væsentlig bedre for Politiken end de månedsindeks for dagblade, man ser i DRRB-indberetningerne. På det digitale område ligger vi bedre end i 2011, men dog under forventningerne - og med lavere vækst nu end i 1. kvartal."

Har I kunnet holde budget i juni og juli på print og net?

"Markedet følger som sagt ikke helt forventningerne, og specielt har sommerens sportsbegivenheder; EM i fodbold, Tour de France og OL givet mindre annoncering end de tidligere år. Ikke kun i dagbladene generelt, men også på de digitale platforme, hvilket er lidt overraskende."

Hvor meget ligger i over/under sidste år?

"Printsalget var med på sidste års niveau i hele første kvartal, men har siden ligget under med nogle procent. Det digitale salg ligger som sagt over sidste år."

Har sommeren ændret på jeres forventninger til resten af året og hvordan?

"Nej. Forventningen har hele tiden været, at vi indtil Q4 vil ligge under sidste års niveau på print. Herefter bør niveauet nærme sig 2011, da "skaden" allerede skete efter folketingsvalget i september 2011. Både august og september måned vil til gengæld bære præg af, at der var meget valgannoncering i 2011, som selvsagt ikke kommer i år. Da resten af markedet ikke er i vækst, opstår en difference i forhold til 2011, som vi arbejder benhårdt på at imødekomme, men som det bliver en udfordring at få fjernet helt."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også