Bureauer: Mediemarkedet bremser op i 2012

Mediemarkedet er ude i en mærkbar afmatning. Omsætningen falder nu over en bred kam, viser nyeste DRRB-indeks, og der er ikke udelukkende tale om en strukturel udvikling, men et generelt fald i mediemarkedet, lyder konklusionen fra Trading Director Kenneth Brenøe, GroupM.
Per Fanefjord Laursen

Mediemarkedet er ude i en mærkbar afmatning. Omsætningen falder nu over en bred kam, viser nyeste DRRB-indeks, og der er ikke udelukkende tale om en strukturel udvikling, men et generelt fald i mediemarkedet, lyder konklusionen fra Trading Director Kenneth Brenøe, GroupM.

“Faldet rammer dog strukturelt som forventet. Vi ser, at de trykte medier over en bred kam og outdoor er hårdest ramt, mens digitale medier klarer sig bedst. Broadcast-medier samt bio slipper med et mindre fald. Det er den velkendte tendens, vi har set over de sidste år, når der skæres generelt i mediabudgetterne.”

Forbrugerne, forbrugerne
GroupMs Trading Director vender tilbage til en pointe, han før har fremført på MediaWatch.

Den lavere aktivitet på mediemarkedet har sit udspring i det generelle lavere forbrug og den usikkerhed, der stadigvæk er hos mange forbrugere omkring, hvad fremtiden vil bringe.

“Folk tænker - er vi stadigvæk i krise? Forbrugerne har i hvert fald ikke set lyset for enden af tunnelen, så de tør ikke forbruge mere end højst nødvendigt.”

Det bliver et minus år
Mindshare er ikke så overrasket over udviklingen i 2012, for bureauets og Gallups årlige trendanalyse blandt de store annoncører viste stor usikkerhed om reklamebudgetter i 2012.

Direktør Martin Rasmussen erindrer om, at året startede positivt med 14 procent vækst i januar, men stort set siden er vendt til det modsatte.

“Første halvår viser et samlet fald på to procent, hvor tv nu også går tilbage. Selv om forbrugertilliden er krøbet over nul igen i juli, så forventer vi, at den negative udvikling fortsætter. Der er ingen indikationer, hverken økonomiske, politiske eller forbrugsmæssige, som lover bedring i andet halvår. Og vores samlede ordrebeholdning indikerer da også, at året samlet ender på minimum 2-3 procent negativ vækst," siger han og uddyber:

Digital faktor sænker omsætning
Det er den fortsatte allokering af midler fra de tradionelle medier, primært print, til online der forstærker tendensen.

"Det digitale mediemarked er endnu mere konkurrencepræget, domineret af globale spillere og handelsplatforme, hvilket presser priserne. Desuden reducerer den højere grad af målbarhed i de digitale medier spild og overforbrug af annoncekroner, som ofte ses på f.eks. print,” siger Martin Rasmussen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også