Bureauer skal spurte hurtigere for pengene

Krisen har presset priserne nedad i bureaubranchen, hvor der skal løbes stærkere for at tjene de samme penge, skriver Jyllands-Posten. Ifølge en analyse fra Dansk Aktie Analyse steg den samlede omsætning i de 50 største reklame- og mediebureauer med syv pct eller 7,5 mia. kr. i 2011. Indtjeningen fulgte dog ikke med, men faldt to pct. på den primære drift - fra 348 mio. kr. til 343 mio kr. i 2011.

Krisen har presset priserne nedad i bureaubranchen, hvor der skal løbes stærkere for at tjene de samme penge, skriver Jyllands-Posten.

Ifølge en analyse fra Dansk Aktie Analyse steg den samlede omsætning i de 50 største reklame- og mediebureauer med syv pct eller 7,5 mia. kr. i 2011. Indtjeningen fulgte dog ikke med, men faldt to pct. på den primære drift - fra 348 mio. kr. til 343 mio kr. i 2011.

"Reklamebureauerne sælger mere, end de har gjort før. Men de tjener ikke lige så mange penge. Selskabernes omkostninger er steget mere, end de priser, de har kunnet tage. Det sker typisk, når en branche er presset," siger analytiker Frank Jensen fra Dansk Aktie Analyse til Jyllands-Posten.

Omsætningsvæksten mellem 2010 og 2011 er dog den højeste, siden finanskrisen satte ind, og den nytiltrådte direktør i Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB), Tine Aurvig-Huggenberger, tror på bedre tider.

"De foregående år har været hårde for både mediebureauer og reklamebureuaer, men jeg oplever sådan set, at branchen er godt i færd med at komme ud på den anden side," siger hun.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også