MediaWatch

Global: Unge mere klar til brugerbetaling

 

 

Unge mere klar til brugerbetaling
Tør man tro det? Den europæiske undersøgelse fra Reuters Institute for the Study of Journalism’s new Digital News Report 2012 (også omtalt på MediaWatch i dag her) viser, at unge tilsyneladende er mere klar til at lægge penge for online nyheder og tilbud end deres forældre. I aldersgrupperne 16-24 år og 25-34 år var hhv. 13 og 11 pct. villige til at betale - mens kun fem pct. af de 35-54-årige svarede ja til samme spørgsmål. Samtidig er betalingsvilligheden højere på mobile enheder end på computeren ifølge undersøgelsen. Fem pct. i alt er villige til at betale for online nyheder ved computeren, mens tallet vokser til 16 pct., hvis man har en tablet i hånden og 12 pct. på mobilen. Det skriver Paid Content.
 

Facebook og Yahoo slutter fred
Modarbejde bliver afløst af samarbejde i forholdet mellem Facebook og Yahoo, skriver flere medier, heriblandt MediaWeek. Yahoo anlagde i begyndelsen af året retssag mod Facebook for at have krænket 10 af Yahoos patenter, hvorefter Facebook kontra-sagsøgte Yahoo. Nu har parterne indgået en fredsaftale, der bl.a. betyder samarbejde om patenter og licenser - og om annoncedistribution på platformene.

Carr: Dagblade slår dybere revner
I en analyse i New York Times peger  mediereporter David Carr på det, han ser som voksende og stærkt bekymrende sygdomstegn i avisindustrien. Det handler bl.a. om en række mindre dagblade, der for nylig er blevet taget i byline-fusk og grov redaktionel sjusk, finansverdenens uvildighed til at finansiere medieforretninger og prominente mediefolks farvel til branchen. Elementer, der tegner billedet af en dagbladsbranche på en deroute, der ikke kun handler om digitalisering og ændrede medievaner. Læs klummen her

Zuckerberg og Murdoch til medietopmøde
Topfolk fra (især) den digitale verden og medie- og underholdsningsindusrien sætter sig i denne uge om mødebordet ved den årlige Sun Valley konference. Bloomberg har fået fingrene i gæstelisten og kan berette, at digitale spidser som Facebook-stifter Mark Zuckerberg, Googles bestyrelsesformand Eric Schmidt, Amazons CEO, Jeff Bezos, og Apples ditto, Tim Cook kommer for at snakke medieindustri og - udvikling sammen mediefolk som Rupert Murduch, News Corp. og investor Warren Buffett. Konferencen arrangeres og sponsoreres af investorbanken Allen & Co. og har tidligere banet vej for samarbejder og opkøb, skriver Bloomberg.

- LR

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Rapporter peger på flere triste nyheder for journalister

Flere fravælger at læse nyheder, unge mennesker opsøger dem ikke aktivt, og sociale medier har overhalet nyhedsmedier som hovedkilde for de unge til nyhederne. Branchen står med et tiltagende framenteringsproblem, og vi bliver nødt til at tale om det, lyder det fra Uffe Gardel, der har ført pennen i denne uges medieklumme.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs