2011: Mediebranchen sparede sig til fremgang

Omsætningen i medievirksomhederne er kun steget med én procent fra 2010 til 2011, men alligevel fik virksomhederne forbedret nettoresultatet med 29 procent. Det er tegn på, at virksomhederne har været gode til at skære i omkostningerne, påpeger Frank Jensen fra Dansk Aktieanalyse, skriver JP Erhverv. Således er antallet af ansatte i de 40 største medievirksomheder faldet fra 17.932 - til 17.645 i 2011.
Per Fanefjord Laursen

Omsætningen i medievirksomhederne er kun steget med én procent fra 2010 til 2011, men alligevel fik virksomhederne forbedret nettoresultatet med 29 procent.

Det er tegn på, at virksomhederne har været gode til at skære i omkostningerne, påpeger Frank Jensen fra Dansk Aktieanalyse, skriver JP Erhverv.

Således er antallet af ansatte i de 40 største medievirksomheder faldet fra 17.932 - til 17.645 i 2011.

Formanden for Dansk Journalistforbund advarer om at skære mere. Det er kvaliteten, der gør at medier overlever. Hvis nedskæringer fører til at journalister og andre i branchen må løbe hurtigere, kan kvaliteten lide skade, og det vil i sidste ende ramme omsætningen, siger Mogens Blicher Bjerregård.

Indtægter er væk
Direktøren for Danske Medier Ebbe Dal minder om, at hverken annonce- eller abonnementsindtægter er så gode som tidligere, og nedskæringer nødvendige, sålænge avishusene ikke er lykkedes med at erstatte de tabte indtægter med nye - digitale.

Der er flere eksempler på gode resulater i 2011. Egmont Fonden, der er branchens største målt på omsætning, har f.eks. øget driftsresultatet med 28 procent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også