Bureauer: 2012-prognose er Bambi på glatis

Mens Mindshare har sænket sine forventninger til den samlede anonceomsætning i 2012 og spår negativ vækst på to, tre pct. (svarende til status efter årets første fem måneder ifølge DRRB's MediaIndex), er to andre bureauer ikke parate til at følge trop.

Mens Mindshare har sænket sine forventninger til den samlede anonceomsætning i 2012 og spår negativ vækst på to, tre pct. (svarende til status efter årets første fem måneder ifølge DRRB's MediaIndex), er to andre bureauer ikke parate til at følge trop.

Udviklingen i annoncemarkedet er nemlig ikke blevet lettere at forudsige, selvom første halvår er gået.

"Det er for tidligt at tale om decideret nedgang ift. 2011. Vi har fra starten estimeret en 0-vækst i 2012 vs. 2011, og den ser jeg ikke umiddelbart nogen grund til at ændre. Det er helt korrekt, at de seneste måneder langtfra har været fantastiske, men grundet den fortsatte meget store usikkerhed omkring investeringsniveauet for resten af 2012 er det i min optik endnu for tidligt at pege pilen i den ene eller den anden retning," siger Trading Director Claes Braagaard, OMD, i en kommentar per mail.

Fra IUM lyder vurderingen, at året kan ende med et minus på 2-3 procent - hvis året ender i index 100, er der grund til stor tilfredshed, mener IUM's Broadcast Director Jakob Olsen.

Større usikkerhed
Heller ikke Mikael Ostenfeld, Investment Management Director hos Carat, er parat til at kaste sig ud i en klippefast prognose i en tid, hvor grunden er alt andet end fast under markedet.

"Usikkerheden er kun blevet større i løbet af året. Jeg tror, der venter et hårdt 2. halvår, fordi usikkerheden omkring gældskrisen i Syderopa og euroens fremtid stadig er meget stor. Min vurdering er, at 2. halvår i bedste fald vil lande et sted mellem status qou og en nedgang på to til tre pct i forhold til 2011. Kigger vi på worst case scenario, hvis euroen bryder sammen, så kan 2. halvår falde 10-15 pct., fordi annoncemarkedet er et af de steder, der allerførst bliver ramt, hvis vi får en recession," siger Mikael Ostenfeld.

Han er enig med Mindshares Nino Cardell i, at der generelt er en overkapacitet på det danske annoncemarked, der er vokset i løbet af året. Virksomhederne er ramt af den samme usikkerhed og trang til at holde igen i budgetterne, der også har fået privatforbruget til at slå bak.

"Året startede meget godt, men er gået nedad siden. At dømme ud fra de bookninger, vi kan se for juli og august indtil nu, bliver det heller ikke jubelmåneder," siger Mikael Ostenfeld, der vurderer, at det fortsat vil være nettet og tv-mediet, der vil klare sig bedst i 2. halvår, mens print vil høre til de mest pressede kategorier.

 

- PFL, LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også