DRRB: Annoncenedgang på 14 procent i maj

Mediemarkedets annonceomsætning faldt dybt med 14 procent i maj sammenlignet med samme periode sidste år. Det viser de seneste tal fra DRRB Mediaindex.
Per Fanefjord Laursen

Mediemarkedets annonceomsætning faldt dybt med 14 procent i maj sammenlignet med samme periode sidste år. Det viser de seneste tal fra DRRB Mediaindex.

“Samlet set er mediemarkedet dog blot faldet med to procent for januar-maj 2012. DRRB forventer en mindre stigning for juni, således at omsætningen for 1. halvår 2012 bliver på niveau med 1. halvår 2011,” siger DRRBs' chefkonsulent Henrik Dyring.

Tv styrtdykkede
I maj var det især den store kategori tv, der trak ned med et tab på hele 27 procent.

Magasiner og ugeblade tabte 14 procent, og selv digitale medier - eksklusiv Search - tabte pusten med en nedgang på seks procent.

Eneste maj-lyspunkt var at lokale/regionale ugeaviser stormer frem med en vækst på 30 procent.

Den store nedgang i maj trækker 2012 til dato i et minus på to procent, og det har fået Mindshare til at forecaste, at hele året ender med en omsætning under indeks 100.

Mindshare spår minus år
Indikationerne er, at det behagelige opsving især i begyndelsen af 2011 ikke afblæste en dybere afmatning, skriver Nino Cardell i Mindshares nyhedsbrev.

Han forventer, at man står med et tab på 2-3 procent, når der bliver gjort status i december.

Årsagen til de dystre fremtidsudsigter skal blandt andet findes i den ledige reklameplads, der eksisterer i de danske medier. Signalet fra medierne er, at der er usædvanligt god plads hos tv og dagbladene, hvis en kampagne vil på med kort varsel.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også