Mindshare-prognose: Negativ vækst i 2012

For bare få måneder siden så prognoserne rimelige ud for annoncemarkedet 2012, men nu er det tid til at nedjustere, siger Nino Cardell, der er direktør for medieindkøb og formidling hos mediabureauet Mindshare.
MediaWatch

For bare få måneder siden så prognoserne rimelige ud for annoncemarkedet 2012, men nu er det tid til at nedjustere, siger Nino Cardell, der er direktør for medieindkøb og formidling hos mediabureauet Mindshare.

“I de seneste fire-fem måneder er udsigten ændret til det værre. Nok ligger annonceomsætningen 2 procent over 2011 ifølge DRRB’s indeks, men trods store sportsbegivenheder hen over sommeren, er indikationerne, at det lille behagelige opsving i 2011 ikke afblæste en dybere afmatning,” skriver Nino Cardell i Mindshare’s månedlige nyhedsbrev. Han forventer, at man står med et tab på 2-3 procent, når der bliver gjort status i december.

Årsagen til hans dystre fremtidsudsigter skal blandt andet findes i den ledige reklameplads, der eksisterer i de danske medier.

“Signalet fra medierne er, at der er usædvanligt god plads hos tv og dagbladene, hvis en kampagne vil på med kort varsel. Lige nu er der ledig kapacitet. Der er tegn på, at budgetterne er længere tid undervejs; de er længere tid om at blive godkendt, og mange virksomheder skubber deres planer til andet halvår. En klar opskrift på en nedbremsning af årets investeringer,” siger Nino Cardell.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også