1. halvår: Voksen underholdning vinder lytterandele

Den licensfinansierede radio står lidt svagere i første halvår 2012 - kontra første halvår 2011 - og det gav en smule luft til kommerciel radio, hvor særligt SBS-kanalerne har vundet share, viser halvårsstatus for 2012. Omrokeringer på FM-båndet i november kostede DR lyttere i 1. halvår af 2012. P1 har tabt lidt share, mens P2 er halveret i størrelse til 2,6 procent i forhold til for et år siden, der retfærdigvis var en usædvanlig god periode for P2.
Per Fanefjord Laursen

Den licensfinansierede radio står lidt svagere i første halvår 2012 - kontra første halvår 2011 - og det gav en smule luft til kommerciel radio, hvor særligt SBS-kanalerne har vundet share, viser halvårsstatus for 2012.

Omrokeringer på FM-båndet i november kostede DR lyttere i 1. halvår af 2012. P1 har tabt lidt share, mens P2 er halveret i størrelse til 2,6 procent i forhold til for et år siden, der retfærdigvis var en usædvanlig god periode for P2.

Ellers ses der fremgang til P4, mens P3 går lidt tilbage til 19,6 procent. P3's tilbagegang tilskrives et svagt 1. kvartal, mens 2. kvartal var bedre, og med en stor sportssommer har P3 mulighed for at hive sig op på niveau igen.

Blandt de mindre DR-brands ligger P5 stabilt, og mainstream popradioen P7 Mix markerede sig med 1,4 procent, selvom den først optrådte i den digitale æter i løbet af foråret sidste år.

Oldiespop sundt for SBS familien
I den kommercielle sektor er SBS en klar vinder. SBS-familiens tre brands er samlet gået frem fra 8,6 procent til 9,5 procent af lytningen. Mens Voice og NovaFM er nogenlunde stabile, er yngste skud på stammen, oldies radioen PopFM, gået 1,2 sharepoint frem.

New Radios kanalportefølje (Radio 100, Soft og Radio Klassisk) er gået fra 3 til 3,2 procent. Selvom den nye Radio Klassisk endnu har sit folkelige gennembrud til gode, så har kanalens 0,7 procent lytterandel været nok til at kompensere for Radios Softs tilbagegang fra 0,7 til 0,4 procent og Radio 100’s lille tab fra 2,3 til 2,1 procent.

 

Spirende fragmentering
Tallene afslører også en spirende lytterfragmentering på det ellers rigide danske radiomarked.

Andelen ”øvrige”, som bl.a. tæller Radio 24syv, Radio Klassisk og de øvrige digitale DR kanaler, har øget deres andel med 1,5 sharepoint.

Der er næsten det samme antal ugentlige lyttere uge for uge i første halvår 2012, som der var i første halvår 2011. Minutterne er også de samme – 122 minutter pr. dansker pr. dag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også