Nordea: Tidligst annoncevækst i 2013

Kan der skabes politisk ro om boligmarkedet og gældskrisen i EU, er der en chance for, at forbrugerne føler sig lidt mere trygge og begynder at bruge de penge, de rent faktisk har, siger Nordea-strateg.

Annoncevæksten har helt tabt pusten i 2012, viser de seneste DRRB annonceindekser, og udsigten for resten af året er gråvejr.

GroupMs Trading Director, Kenneth Brenøe, har ved flere lejligheder udtrykt håb om, at de danske familier opdagede, at de økonomisk set faktisk har det udmærket, så de ville gå ud og købe et nyt køleskab eller sætte huset i stand.

Men det bliver næppe i år, og muligvis heller ikke i 2013, at de danske husstande føler sig trygge nok til at bruge flere af de penge, de rent faktisk har.

Ro om bolig vil gøre underværker
Det værste usikkerhedsmoment, der får de danske forbrugere til at føle sig utrygge, berettiget eller ej, er forholdene omkring den største investering - boligen.

“Ja, der er et stort element af psykologi, når de danske forbrugere føler sig usikre og derfor holder igen med forbruget. Kan vi få politisk ro om boligmarkedet og betingelserne - f.eks. rentefradraget - vil det uden tvivl vende psykologien og dæmpe bekymringerne i de danske hjem,” siger seniorstrateg Henrik Drusebjerg, Nordea, der ikke tildeler de insolvente boligejere efter finanskrisen så stor negativ indflydelse. De er trods alt relativ få.

Grækenland effekt
De danske familier er også påvirkede af mediernes tætte dækning af EU's gældskrise, der midt i 2011 tog pusten ud af et ellers spirende annoncemarked. Gældskrisen i Grækenland og andre lande skræmte de danske forbrugere - igen.

“Gældskrisen i EU har fyldt meget i nyhederne og skaber usikkerhed hos forbrugerne, især om deres jobsikkerhed. Det betyder noget for deres lyst til at foretage nye større indkøb.”

Det bliver næppe i 2012, at forbrugerne kaster sig ud i optimistiske nye indkøb, men hvad med 2013?

“Hvis EU får indkapslet gældskrisen i Sydeuropa, finder nogle løsninger der taler problemerne til ro, vil der også falde ro over de danske forbrugere, der vil føle sig mindre utrygge,” siger han.

Et andet mindre element, der kan trække begge veje, er olien, påpeger han

“Oliepriserne falder i øjeblikket, men nye stigninger - måske udløst af konflikt om Iran - vil ramme direkte i husholdningsbudgettet, og fastholder usikkerheden,” siger Henrik Drusebjerg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også