1. halvår: Syngende lussing til TV 2

“TV 2 taber terræn, mens DR TV's seerandel står mere stabilt. Vinderne er dog SBS-kanalerne, og den samlede gruppe af nichekanaler, som f.eks. TLC og andre,” lyder en status på 2012 fra MEC’ Broadcast Director Flemming Jensen. Den viser, at TV 2 står tilbage med røde kinder efter en lussing i første halvår. Hovedkanalen mister næsten tre sharepoint, og nichekanalerne formår ikke at kompensere for tabet. Kombinationen af tabt penetration og øget konkurrence har været hård for TV 2.
Per Fanefjord Laursen

“TV 2 taber terræn, mens DR TV's seerandel står mere stabilt. Vinderne er dog SBS-kanalerne, og den samlede gruppe af nichekanaler, som f.eks. TLC og andre,” lyder en status på 2012 fra MEC’ Broadcast Director Flemming Jensen.

Den viser, at TV 2 står tilbage med røde kinder efter en lussing i første halvår. Hovedkanalen mister næsten tre sharepoint, og nichekanalerne formår ikke at kompensere for tabet. Kombinationen af tabt penetration og øget konkurrence har været hård for TV 2.

TV 2 er også ramt i primetime, hvor mange af de tilbagevendende programmer har tabt 100-200.000 seere eller endnu værre. Eksempelvis 'Han, hun og haven' (foto).

Til gengæld fortsætter TV 2 Charlie en imponerende vækstkurve og har overhalet DR2 i halvåret.

Nedgang ventet
“Vi har hele tiden været klar over, at overgangen til brugerbetaling ville betyde en nedgang i foråret. Det er simpel matematik. Overgangen er gået godt, og vi har en større sikkerhed i vores økonomi, der er altafgørende for det gode public service tv og for vores fremtidige share,” siger TV 2's programdirektør Palle Strøm.

“Når det gælder primetime programmer, vil jeg påstå, at TV 2 lavede flest nye hits af alle tv-kanaler med gedigne titler som Rita, De Bortførte Børn, Korrespondenterne og Voice.”

DR klemt i ydertimerne
DR1 er ramt af samme konkurrencedynamik som TV 2, men er sluppet mere nådigt fra hovedkanalernes indbyggede blødninger.

”DR1’s tab er i øvrigt stort set begrænset til ydertimerne, hvorfor det flyver lidt under radaren og får mindre programmæssig bevågenhed, end hvis det drejede sig om kanalens mere profilbærende programmer. Internt i DR er der dog stor opmærksomhed på problemet,” siger medieforsker Niels Marslev, DR.

Strøm: Styrkeforhold er passende
Palle Strøm kigger især på DR1, når han skal vurdere, hvordan det går med TV 2, og styrkeforholdet mellem TV 2-kanaler og DR-kanaler lagde sig på henholdsvis 36,7 procent - mod 28,2 procent til DR i første halvår.

"Mens TV 2 var 22 procent større end DR1 i 3+ år, var forskellen i vores centrale målgruppe 21-50 stor, på trods af vores omlægning. TV 2 er 42 procent større end DR1 i målgruppen. Det kan jeg ikke andet end at være rigtig godt tilfreds med,” siger Strøm, der efter de nye strategiudmeldinger fra DR har et godt øje til DR’s ageren til januar.




Rekord andel til nichekanaler
Alle kanaler hos SBS TV er gået frem, også selv om seerresultatet fra den store satsning på Big Brother ikke imponerede alle kommentatorer. Men den øgede penetration løftede SBS tættere på TV3, der dog også havde en del markante programmæssige succeser. Til eksempel ‘Divaer i Junglen’.

Halvåret bærer særligt præg af stadig mere fragmenterede seervandringer. Andelen af sening til ‘øvrige kanaler’ er således på 17,7 procent, og den har aldrig været højere.

Som eksempel kan nævnes kvindekanalen TLC, der har fået en fin entré på det danske marked og er nu den 20.-største kanal.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også