GroupM: Overraskende opkøb

Dagens store nyhed på radiofronten - SBS Radios overtagelse af Radio100 - giver på den ene side udsigt til svækket konkurrence på det kommercielle radiomarked, men er positivt for radiomarkedet som helhed. Sådan lyder vurderingen i hvert fald fra Trading Director Kenneth Brenøe, GroupM.

Dagens store nyhed på radiofronten - SBS Radios overtagelse af Radio100 - giver på den ene side udsigt til svækket konkurrence på det kommercielle radiomarked, men er positivt for radiomarkedet som helhed. Sådan lyder vurderingen i hvert fald fra Trading Director Kenneth Brenøe, GroupM.

"På den ene side er det godt for radiomarkedet, at der nu kommer en stærk spiller, der bedre kan tage den hårde konkurrence op mod DR, der sidder meget tungt på radiolytningen. I forhold til indholdsmæssig kvalitet og konkurrence er det super godt for radiomarkedet," siger Kenneth Brenøe, der til gengæld ikke umiddelbart ser det som en fordel for GroupM's kunder, at der nu er én altdominerende kommerciel radioaktør.

"Ud fra et annoncør-synspunkt er det mindre godt, fordi konkurrencen på det kommercielle radiomarked bliver mindre, og det vil betyde, at man måske vil forsøge at presse priserne op," siger Kenneth Brenøe, der forklarer, at priserne på radiomarkedet længe har været under hårdt pres.

"Omvendt er det ikke bare sådan lige at sætte prisen op. Man skal huske, at radio ikke kun konkurrerer med radio, men også med andre kanaler, især tv. Og lige nu er tv også under pres, fordi efterspørgslen er løjet af, så på den korte bane er stigninger svært at forestille sig, men ikke at man vil arbejde for det på længere sigt," vurderer Kenneth Brenøe, der også ser en mulighed for at styrke radioproduktet.

"Det giver muligheden for at differentiere kanalerne mere og optimere produktet i forhold til målgrupperne," siger Kenneth Brenøe.

Overrasker opkøbet dig?

"Ja, på sin vis. Men når man tænker lidt over det, så er det måske ikke så underligt. Det kommercielle radiomarked er meget spinkelt. Der er ikke plads til tre spillere, og der er dårligt plads til to," siger Kenneth Brenøe, der mener, at perspektivet i opkøbet i første omgang handler om at skabe en rentabel radioforretning.

"Lige nu er det to radioforretninger, der kun lige løber rundt. Opkøbet i sig selv vil ikke tilføre flere økonomiske ressourcer, men i første omgang handler det nok om at begynde at få en rentabelt forretning ud af det i kraft af omkostningsreduceringer og rationaliseringer," siger Kenneth Brenøe.

SBS Radio kom sidste år ud med et underskud på 13 mio. kr., mens selskabet NewRadio ApS, der ejer Radio100, sidste år fik et overskud på 2,6 mio. kr. efter skat.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også