Mindre vækst på det danske tv-marked
Danske tv-selskaber har det godt, men det danske tv-marked halter lidt efter de skandinaviske naboland, når det gælder vækst, skriver Jyllands-Posten.
"Danmark er ikke steget så kraftigt som andre steder, men det vokser bestemt mere end det resterende reklamemarked. Forcen ved tv-mediet er, at det er meget stærkt som reklamemedie og altid at finde i kundernes annonceplaner," siger Jørgen Madsen, der er adm. direktør for MTG's aktiviteter i Danmark, heribladnt Viasat og TV3.
Mens det svenske tv-marked forventes at vokse ni pct., ser det i Danmark ud til at falde en smule ifølge Jyllands-Posten. TV 2's adm. direktør, Merete Eldrup, klager dog (heller) ikke:
"Vi kan ikke leve af reklamemarkedet, men der er stadig pæne priser, selv om de ikke er så høje som i Sverige og Norge. Da jeg sidste år besøgte Sverige, havde TV4 udsolgt i hele 201 og meget booket i 2012 på forhånd. Det oplever vi ikke, men andre i mediebranchen har det værre," siger hun.
Tv-reklameomsætningen har fra 2005-2011 konstant holdt sig over to mia. kr. årlgt. I 2011 var den samlede omsætning på 2,5 mia. kr., og det var på samme niveau som rekordåret 2007. Tv-reklameomsætningen står for næsten en fjerdedel af det samlede annoncemarked.
- CT, LR