Bold.dk-ejer på jagt efter Afrikas Google

For kendere af Spielberg-klassikeren fra 1985 'Back to the Future', vil navnet "88 mph" formentlig hurtigt give god mening. For andre følger forklaringen sidst i artiklen ...

For kendere af Spielberg-klassikeren fra 1985 'Back to the Future', vil navnet "88 mph" formentlig hurtigt give god mening. For andre følger forklaringen sidst i artiklen ...

Det er et lille år siden, at den danske investor Kresten Buch, der bl.a. står bag et af de største fodboldsites i Danmark, Bold.dk, etablerede venturekapitalfonden "88mph”. Med base i Nairobi, Kenya, har fonden sat jagten ind på at finde og investere i de bedste tech iværksættere og vinde positionen som den vigtigste startup-accelerator og indgang til det østafrikanske marked for lokale og internationale digitale entreprenører.

Foreløbig har fonden rejst 800.000 euro i venturekapital, regner med at nå en million og forventer over det næste halvandet år at investere i omkring 30 iværksættere, der udvikler teknologi og services målrettet det mobile internet, der altovervejende tegner det digitale landskab i Afrika - hvor få har en computer, men de fleste en mobil.

Fat i de bedste
Tech-entreprenørerne bliver udvalgt ved årlige boot camp-events, hvor de startups, der er sluppet igennem den indledende screening, over en weekend – 48 timer - konkurrerer om investorkapital fra 88mph. Samme udvægelsesmodel, som store startup acceleratorer på den amerikanske og europæiske tech-scene som Y Combinator, Seedcamp og TechStars bruger.

"Jeg tror meget på den måde at investere, fordi mobil-internet startups kræver mindre og mindre kapital, og fordi man er nødt til at have en effektiv struktur for, hvordan man finder de gode startups. Man skal også levere noget lidt andet end bare penge, f.eks. knowhow og netværk,” siger Kresten Buch, der forklarer, at det gode brand og netværk er afgørende, fordi det gearer interessen fra startups, der igen gearer investorinteressen.

“Det handler virkelig om, at hvis du vil tjene pengene, så skal du også have fat i de bedste startups. Vi kommer aldrig til at konkurrere på det her marked i USA, hvor TechStars og Y Combinator er der i forvejen, eller i England, der bl.a. har Seedcamp. Men meget tyder på, at deres investormodel virker, og vi forsøger at være first mover i Afrika og skabe det brand og netværk, der skal til,” siger Kresten Buch, der uddyber, at mange startups, der søger de succesfulde acceleratorer, allerede har investorpenge, men vil være med for synligheden, netværkets og prestigens skyld.

Investeringer i syv selskaber
"Der er startups, der vurderer, at det er så meget værd at komme ind i acceleratoren, at de vil afgive procenter af firmaet for penge, de i virkeligheden ikke har bug for, for at komme med i startup-programmet. Hvis 88mph kommer i den situation, har vi nok skabt et succesfuldt investeringsselskab."

Foreløbig har 88mph investeret i syv startups i Kenya – heriblandt Bold.dk’s afrikanske søstersite Futaa.com, der på det lille års tid, det har været i luften, er blevet landets absolut største. Derudover har fonden sat penge i et finans-nyhedssite, et gossip-orienteret online medie, samt et online lokalavis-koncept ala Søndagsavisen. Derudover har Kresten Buch også også etableret tech- og investormediet HumanIPO.com, der skriver om den afrikanske it-sektor, men ikke er finansieret af 88mph.

I har foreløbig investeret i relativt mange mediesites, hvorfor?

"Fordi Kenya minder lidt om, hvordan Danmark var i 1999, hvor aviserne helst ikke ville lægge noget ud på nettet af frygt for at kannibalisere på deres egen forretning. Derfor tror vi, der er en mulighed for at komme ind og skabe et brand som f.eks. Bold.dk her, og det ser sådan ud. Reklamepriserne er også fornuftige,” siger Kresten Buch.

"Vi har prøvet at tage nogle ting, der virkede i den tidlige internetfase i Europa og USA, og mediepositionen er også interessant i forhold til de næste startups, der kommer ind i 88mph og markedsføringen af dem," siger Kresten Buch og uddyber, at det minder lidt om den strategi, danske Freeway (der bl.a. står bag Dating.dk) har fulgt med at drive trafik fra et site til andre websites i Freeway-familien.

Facebook fylder mere
Det mobile internet er altovervejende nettét i Afrika, og det gør online landskabet anderledes end i Vesten. F.eks. er Google ikke særligt store i Afrika set i forhold til Facebook, fordi mængden af lokalt indhold endnu ikke er så stor nok til at drive søgemaskinens relevans i vejret. Et faktum, der til genæld gør udviklingen af lokalt (medie-) indhold til afrikanerne desto mere interessant forretningsmæssigt.

"Den første trafikdriver for Futaa.com er mobile Facebook. I Danmark er i 80 pct. af vores trafik på Bold.dk webbaseret, i Kenya er 80 pct. af vores trafik mobilt. Dernede udvikler du til mobilen også annoncemæssigt. Der er to, tre mobil-reklamenetværk i Kenya, men ingen til web. Herhjemme er det stadig lidt omvendt."

I løbet af i år udvider 88mph med en afdeling i Cape Town i Sydafrika. Her får fonden et tæt samarbejde med Google som sponsor. Den relation kan samtidig bane vej for, at 88mph bliver indgangen til det afrikanske marked for startups fra Vesten, der ser Afrika som “the next big thing”.

“Vi vil gerne ned og være først og kunne tiltrække de selskaber, der kommer fra Europa og resten af verden. Cape Town er mere europæisk orienteret, og her vil vi mere satse på europæiske, amerikanske emerging markets startups end afrikanske og være et alternativ til Silicon Valley. Der er også en del investorer i Cape Town, der er flere penge og flere folk, der kommer derned, og det er måske mere trygt for europæiske og amerikanske entrepreneurer at starte der end i Kenya f.eks.,” siger Kresten Buch.

Ud over Kenya og Sydafrika har 88mph også planer om at udvide med til afdeling i Nigerias største by, Lagos, næste år.

"Du kan ikke komme uden om Nigeria, fordi det er så stort. Tager man Nigeria, Kenya, Tanzania og Uganda, så er man befolkningsmæssigt over, hvor mange de er i USA, og det vil være markeder, der er store nok i sig selv til, at man kan lave nogle ret store selskaber,” siger Kresten Buch.

Overrasket over Kenya
Hans egen indgang til Afrika gik igennem det prestigefyldte amerikanske universitet Stanford, hvor Kresten Buch efter at have solgt Data selskabet Startman til engelske Betgenuis tog på et fjorten dages kursus i 2008 – og mødte David Owino, COO hos Kenya Data Network, der inviterede ham til Kenya.

“Jeg tog derned og var lidt overrasket over, så meget IT der alligevel var. Tanken var, at hvis jeg koncentrerede min energi dér, så ville man i løbet af en årrække kunne positionere sig rimelig stærkt i det område frem for at være just another it-investor i Europa. Det virkede som en interessant mulighed, som jeg vurderede, at der nok ikke var så mange andre, der havde set. Man skal heller ikke underkende, hvilket netværk det giver at lave sådan noget, man kommer til at møde gud og hver mand, fordi man går ind i det lokale miljø, og fordi folk er interesserede i, at der sker noget i det lokale iværksættermiljø,” siger Kresten Buch, der i forbindelse med den første iværksætter-boot camp, ‘IPO48’, i Nairobi sidste sommer blev interviewet 15 min. live på den store kenyanske tv-kanal NTV (se indslaget her).

"Jeg kan godt lide at arbejde med entreprenører, der virkelig gerne vil noget. Det er meget inspirerende at være sammen med mennesker, der brænder for at lave noget, og dem er der mange af i Nairobi. De hælder ikke til Vesten, men vil ændre deres eget land og bygge noget selv. Det kan jeg meget godt lide,” siger Kresten Buch, hvis temperament også er langt mere til den investeringsmodel, som 88mph dyrker - de årlige tech-boot camps, hvor entreprenørerne konkurrerer om investorkapital.

“Jeg kan godt lide gamet med at prøve at finde ud af, hvem det er, der har potentialet. På en måde er det det tætteste, du kommer på gambling som investor. Vi lavede tre investeringer på 48 timer sidste år, og det er rimeligt store beslutninger, der skal tages hurtigt," siger Kresten Buch.

Sjovest at bygge
"En anden ting er, at da jeg startede med at investere, fandt jeg hurtigt ud af, hvor kedeligt det var at investere i forhold til at bygge virksomheder. Du møder nogle folk, kigger på nogle papirer og tal, og man falder næsten lidt hen af det. Så da vi lavede det her event med investorer, var det et mål, at det skulle være næsten som en sportsbegivenhed. Der er meget mere på spil på den her måde, og det synes jeg, er meget sjovt. Jeg er også ret sikker på, at modellen nok skal virke. Spørgsmålet er, om vi er for tidligt på den. Det vil tiden vise.”

Hvor stor er interessen i Afrika for det, I laver?

"Det er svært at tale for hele Afrika, men i Kenya er interessen virkelig stor. Også fordi universiteterne pumper programmører ud. De har ikke super meget erfaring, men de er utroligt sultne for at komme i gang. Der er masser, der vil, men derfor er det selvfølgelig ikke alle, der kan. Hvis vi får ti eller tyve ansøgninger skal man være heldig, hvis der er en, der kan,” siger Kresten Buch, der indledningsvis fandt investorerne i sit eget netværk, mens de seneste er lokale forretningsfolk.

“I Europa og USA er det stadig krig og sultne børn, mange ser for sig, når de tænker Afrika, men jeg tror så snart, at vi leverer resultater og måske laver 10-15 gange op på nogle investeringer, så skal der nok komme folk til," siger Kresten Buch, der meget gerne så, at flere danske og vestlige udviklere kiggede mod kontinentet mod syd - og emerging markets i det hele taget - i stedet for at fokusere på Vesten.

"Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se nogle unge danskere tage derned og se, hvad de kunne få ud af det. De fleste tech-startups kigger mod USA eller Europa, men overser måske også de muligheder, der er i emerging markets. Afrika har flere fordele - de fleste lande taler engelsk, så der er ingen sprogbarriere, og de er på samme tidszone, så det er nemmere at rejse frem og tilbage til Europa. Afrikanerne er også meget sociale og rimeligt lette at komme på bølgelængde med som europæer. Det er i hvert fald min oplevelse, de steder, jeg har været."

Og så tilbage til forklaringen på navnet 88mph ... Omdrejningspunktet i science fiction-klassikeren ’Back to the Future’ er en tidsmaskine, en ombygget DeLorean DMC-12 fra 1981, der kan rejse til en given dato frem eller tilbage i tiden - men det kræver, at bilen når en fart på 88 miles per hour ...

 - LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også