JP vil lave mere indhold for de samme penge

Med det netop redesignede Jp.dk har Jyllands-Posten nu lagt fundamentet for den betalingsmodel, der efter planen lanceres til oktober.

Den overordnede struktur for modellen ”JP Premium” er, at abonnenter - udover avisen og den Ipad-app, der allerede eksisterer – får adgang til et ekstra lag digitalt indhold som eksempelvis analyser, temaer og grafikker. Nyhedsstrømmen vi l fortsat flyde gratis på jp.dk

Med det netop redesignede Jp.dk har Jyllands-Posten nu lagt fundamentet for den betalingsmodel, der efter planen lanceres til oktober.

Den overordnede struktur for modellen ”JP Premium” er, at abonnenter - udover avisen og den Ipad-app, der allerede eksisterer – får adgang til et ekstra lag digitalt indhold som eksempelvis analyser, temaer og grafikker. Nyhedsstrømmen vi l fortsat flyde gratis på jp.dk

”Lidt populært kan man sige, at det vil blive ved med at være gratis at finde ud af, hvad der sker. Men vil man vide hvorfor, det sker, skal man betale abonnement,” siger Jens Nicolaisen, digital direktør for Jyllands-Posten.
  ”I bund og grund er modellen at give vores abonnenter mere unikt digitalt indhold. Det har vi tænkt os at gøre ved at tage det unikke indhold fra avisen og gøre det tilgængeligt på net og mobil. Derudover vil vi også berige det og udnytte digitale muligheder for at producere mere indhold til de enkelte temaer, ” siger han. 

Lidt á la Børsen
De store dagblade og flere lokalaviser har i løbet af det seneste år præsenteret forskellige strategier for, hvordan de vænner læserne til at betale for indhold online. Senest har Børsen lanceret en strategi, hvor nyhedsflow’et er gratis, mens kun abonnenter har adgang til analyser, egenhistorier og lignende. Altså en strategi, der overordnet ligner Jyllands-Postens Premium –model.   

Premium-modellen er inspireret af franske Le Monde og amerikanske Wall Street Journal, fortæller Jens Nicolaisen, der også er bestyrelsesformand for WatchMedier, herunder også MediaWatch. 

Avis og net er en pakkeløsning
I modsætning til eksempelvis Berlingske, der også sælger artikler enkeltvis, er Jyllands-Postens model udelukkende en abonnementsmodel: Printavis og digital adgang samles i et abonnement og kan ikke skilles ad.
  ”Tanken er, at abonnerer du, får du avis og digital adgang. På den korte bane tror vi, at det har den største værdi at tilbyde et samlet abonnement. Over tid er det tanken at udvikle flere digitale abonnementstyper,” siger Jens Nicolaisen.

Hvor skal muren være?
Det er endnu ikke defineret præcis hvor, betalingsmuren skal være, og hvor grænsen går for, hvornår noget besvarer et ”hvad” eller et ”hvorfor”.
  ”Den grænse bliver noget, vi løbende vil arbejde med. Men pointen er, at vi stadig vil udnytte den gratis platform til at komme ud med dagsordenssættende nyheder, mens der sideløbende vil være et univers med ekstra digitalt indhold til abonnenter,” siger Jens Nicolaisen, der forsikrer, at der ikke vil være mindre indhold til gratisterne end der er nu.  
I vil tilbyde ekstra journalistisk indhold online, men ikke skære i det gratis på Jp.dk, og Jyllands-Posten har lige sparet 12 redaktionelle medarbejdere væk. Hvordan vil I gøre det?

”Den økonomisk udvikling i Danmark har betydet, at vi har måttet skære i vores stab. Men tanken er, at fremadrettet, så er man ikke printjournalist, men abonnementsjournalist – både til print og til nettet. Det kan vi lære at gøre uden at belaste medarbejderne unødigt.” 

Man kan jo få den tanke, at Premium-universet vil kannibalisere på Jp.dk eller printavisen?
”Netredaktionen producerer gratis nyheder til Jp.dk, og det fortsætter den med at gøre. Vi ser en masse synergieffekter i samarbejdet mellem gratis og betalt, uden at det kræver flere ressourcer,” siger Jens Nicolaisen.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også