”Vi skal være mere effektive”

Forårets nedskæringer i JP/Politikens Hus var bemærkelsesværdige på i hvert fald to måder. Dels er det de største i nyere tid og kom efter to år med rekordoverskud i koncernen, dels blev beslutningen om at sætte dem i værk truffet i løbet af få måneder. Fra nedgangen viste sig i januar, til udgangen af 1. kvartal, hvor udviklingen ikke havde ændret sig.

Forårets nedskæringer i JP/Politikens Hus var bemærkelsesværdige på i hvert fald to måder. Dels er det de største i nyere tid og kom efter to år med rekordoverskud i koncernen, dels blev beslutningen om at sætte dem i værk truffet i løbet af få måneder. Fra nedgangen viste sig i januar, til udgangen af 1. kvartal, hvor udviklingen ikke havde ændret sig.

Tidligere ville man måske have set tiden an et helt år, siger adm. direktør i JP/Politikens Hus, Lars Munch. Men den går ikke i dag, hvor uforudsigeligheden har meldt sig som den nye blinde makker på mediemarkedet.

”Tidligere kunne man stort set forudsige resten af året, når april var gået. I dag kan vi dårligt se en måned frem. Derfor skal man være meget hurtigere til at reagere og god til at tage beslutninger, men uden at gå i panik. Det er den medicin, vi forsøger at tage. Det at lede forandring og krise kræver virkelig, at man holder kursen og bevarer roen, hvis du har en grundlæggende sund virksomhed. Ellers kommer virksomheden i vanskeligheder,” siger Lars Munch, der ikke tror, at tidligere tiders markedsbetingelser vender tilbage foreløbig, hvis nogensinde.

Presset marked flere år frem
"Situationen i Sydeuropa, hvor euroen måske bryder sammen, vil smitte af heroppe. Selvom vi hører til den stærke del af Europa, vil vi formentlig fortsat have en presset konjunktur, et presset forbrug og annoncemarked. Det tror jeg, at vi må indstille os på. Jeg tror ikke, at det varer evigt, som nogle gør, når de taler om ”permafrost”, men vi må indstille os på en længere årrække, fire, fem år med meget hårdt pressede konjunkturer,” siger Lars Munch.

Er I færdige med at spare?

”Man bliver aldrig færdig med den øvelse. Vi ønsker alle, at bunden i annoncemarkedet nu nået, men vi ved det ikke. Der er ikke noget, der tyder på, at udviklingen vender. Men selv hvis den gør, tror jeg, vi vil gøre os selv en tjeneste ved at fortsætte med at kigge på, hvordan vi kan effektivisere,” siger Lars Munch.

Er der mere at tage af?

"Der er altid mere at tage af. Vi har stadig flere journalister og investeringer i nye områder end andre dagbladsvirksomheder. Det er vi glade for, og det skal vi blive ved med. vi bruger stadig penge, man ikke ville bruge, hvis man var alvorligt på den. Vi bestræber os på at holde indholdet fri af besparelser i det omfang, det er muligt. Og når det ikke er muligt, minimere vi det, fordi vi godt ved, at det er indholdet, vi lever af," siger Lars Munch, der imidlertid også er klar over, at der skal kapitaliseres på indholdet for, at forretningen kan løbe rundt.

Ikke hurtige nok
Derfor er JP/Politikens Hus som mange andre udgivere i verden gået i gang med at implementere brugerbetaling på nettet – og finde ud af, hvordan huset skal kapitalisere på web-tv og mobiltrafik, hvor koncernen har nogle af sine stærkeste markedspositioner.

Har I været hurtige nok til at tjene på de nye markeder som web-tv og især mobil-platformen, hvor JP/Politikens Hus står utroligt stærkt?

"Nej, det tror jeg desværre ikke. Vi skal være mere effektive. Vi har en fantastisk markedsposition på web-tv og det mobile område, og dér har vi nok ikke været helt hurtige nok til at kapitalisere på det. Men vi er godt i vej og opmærksomme på, at det måske er gået lidt for langsomt," siger Lars Munch.

Opmærksom på nye muligheder
Ud over investeringerne i digital udvikling og brugerbetaling, holder koncernen også øjnene åbne for andre investeringsmuligheder – i og uden for hjemmemarkedet.

"Vi kommer til at investere primært i Danmark, men vi er bestemt ikke afvisende over for de muligheder, der måtte dukke op som en konsekvens af den europæiske krise. Hvis den europæiske krise fortsætter eller manifesterer sig for alvor med et Europa, der knækker over, så tror jeg, vi skal være opmærksom på de muligheder, der byder sig i de lande, som pludselig får det svært," siger Lars Munch, der peger på landede i Sydeuropa, men også nævner Benelux-landene i sammenhængen.

Han understreger, at der ikke ligger konkrete planer om udenlandske investeringer, men at det gælder om at have øjnene åbne.

”Vi står os ved at holde fast i det marked, vi kender og er på, og så have en opportunistisk tilgang til mulighederne i udlandet. Hvis der opstår muligheder, skal man ikke afvise dem på forhånd. Men fremtiden er grundlæggende for os at effektivisere og investere i den forretning, vi har.”

Lun på tv
Ét sted JP/Politikens Hus er klar til at investere stort i - som egenkapitalen, der sidste år rundede én mia. giver grundlag for - er tv-markedet. Sammen med online er tv det annoncemedie, der er kommet bedst igennem de senere års turbulens på annoncemarkedet.

"I forhold til fremtidens digitale tv-marked vil vi være mere end til stede på og være en af de førende her som på de fleste andre områder. Men vi har heller ikke mistet drømmen om at være en del af det tv-marked, vi kender. Hvis staten skulle sætte TV 2 til salg, så vil vi fortsat være interesseret i at se på det," siger Lars Munch.

Ligger der planer om at lave online kanaler?

"Vi kigger på alle muligheder. Men hvor interessant det digitale fremtidens tv-marked bliver, ved vi reelt ikke endnu. Det afhænger af teknikken og forbrugeradfærden, så det gælder om for os er at være klar, når forbrugerne er klar. Det ser vi på. Men indtil videre er vores tv-del det, vi har online i dag,” siger Lars Munch.

Trykte avis også fremtiden
Han udelukker ikke muligheden for et digitalt tv-samarbejde med f.eks. TV 2, der for nylig indgik aftale med TV 2 Sport om at blive en del af TV 2’s online tv-platform TV 2 Play.

Kunne man forestille sig Eb.tv på TV 2 Play?

”Det ved jeg ikke. Man skal ikke udelukke noget på forhånd,” siger Lars Munch, der samtidig understreger, at koncernen tror på en forretning baseret på den trykte avis flere år frem endnu.

"Intet tyder på, at vores aviser ikke også er vores fremtid. Alt tyder på, at vores trykte aviser er stærke og rentable om både 10 og 15 år også. Vi skal både holde fast øje på de trykte aviser og udvikle os digitalt."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også