Global: Australsk avis-kæmpe lægger hårdt om

 

 

Elle-udgiver køber LeGuide.com
Den franske magasinudgiver Lagardère har købt digital markedsposition for 124 mio. dollars - i kraft af erhvervelsen af prissammenligningssitet LeGuide.com. Det skriver PaidContent. Købet sker som et led i den digitale opgradering af forretningen, der på magasinfronten bl.a. tæller udgivelser som Elle og Psychologies samt websites som Sports.fr, finanssitet Boursier.fr og filmportalen Premiere.ft. PaidContent estimerer, at udgiverens digitale omsætning hidtil har været på 300 mio. euro (af i alt 7,6 mia. euro). Det skal LeGuide.com ændre på. I 2011 havde prissammenligningssitet et overskud på en 500.000 euro.

Australsk aviskæmpe fyrer hver 5.
Australiens ældste dagbladshus og et af landets største, Fairfax Media, står foran en gigantisk omlægning, der betyder farvel til hver femte medarbejder, 1900 i alt, heraf 20 pct. redaktionelle. Derudover skal avis-flagskibet Sydney Morning Herald omlægges til tabloid-format, to trykkerier lukkes, og brugerbetaling indføres på to netaviser i begyndelsen af næste år. Kort sagt de samme øvelser på én gang, som mange danske avisudgivere har gjort skridt for skridt de senere år. Det skriver Financial Times.

Hearst sætter fokus på mobil
Udgiveren af bl.a. Cosmopolitan, Hearst, sætter fokus på mobil indtjening - efter et år, hvor trafikken fra smartphones og tablets er boomet på Hearst-magasinernes websites. Det skriver Mashable. Mobiltrafikken er sammenlagt gået næsten 2000 pct. frem de seneste 12 måneder - og udgjorde i april omkring 19 pct. af trafikken på husets magasin-sites. For magasinet Cosmopolitan var det en tredjedel af trafikken, der kom fra de mobile devices.

Google køber 50 mobil-patenter
Google føjer 50 mobil-patenter fra Magnolia Broadband til patent-porteføljen, skriver The Next Web. Opkøbet af patenter på teknologi til smartphones og tablets er det seneste af flere, som også Microsoft har kastet sig ud i - i den globale kamp om positionering på de mobile platforme.

Groupon-aktien opgraderet
Den internationale daily deal-gigant Groupon fik optur på børsen i dag med en kursstigning på 6,8 pct. i formiddagens handel. Det skete efter, at aktien blev opgraderet af en analytiker fra Morgan Stanley. Stigningen var kærkommen for Groupon-aktien, der er faldet 51 pct. i år, skriver Bloomberg, og kommer i kølvandet på, at dealsitet løftede omsætningen 89 pct.(!) i første kvartal i år til knap 560 mio. dollars.

- LR

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også