MediaWatch

Radios vækst stak af fra markedet i 2011

Sidste år var radio den mediekategori, der øgede sin annonceomsætning mest.

Sidste år var radio den mediekategori, der øgede sin annonceomsætning mest.

Mens annoncemarkedet generelt voksede 5,6 pct., steg de kommercielle radiokanalers annonceomsætning 16,4 pct. til 270 mio. kr. Det viser Reklameforbrugsundersøgelsen 2011 fra Dansk Oplagskontrol, skriver Børsen. 

Radio optager dog stadig blot omkring to procent af det samlede annonceforbrug. 

Skeptiske annoncører gav bonus
Det kan have været radiomediets held, at annoncørerne gik ind i 2011 med en tilbageholdenhed i forhold til tv, vurderer broadcastchef i mediebureauet IUM, Jakob Olsen.

"Når man ikke har bundet pengene til tv allerede i begyndelsen af året, og der så er udsolgt, så har radio profiteret af det," siger han til Børsen.

Udviklingen er dog sløjet af igen i 2012. Ifølge DDRB's Mediaindex er annonceomsætningen for radio i perioden januar til april faldet med tre pct. i forhold til samme periode sidste år.

- JHT

 

 

 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs