Børn og unge flygter fra TV 2 og DR1

Børn og unge ser mere tv end nogensinde før. Men både TV 2 og DR1 har halveret deres share blandt de 7-12-årige i løbet af de seneste seks år.

DR1 og TV 2's andel af seertiden blandt børn og unge styrtdykket de seneste seks år.

De 7-12-årige sidder i gennemsnit foran skærmen i to timer og fire minutter dagligt. Det er mere end nogensinde. Men både DR1 og TV 2 har halveret deres share blandt den målgruppe fra 2005 til 2011  -  nu er de to public service-kanaler nede på henholdsvis 15 og 14,3 pct., det skriver Berlingske. 

Blandt de lidt yngre børn og blandt unge i alderen 14-25 år, har faldet været stort set lige stejlt. Eksempelvis havde DR1 fat i 41 pct. af de 3-6-åriges tv-tid i 2005. I 2011 var det tal faldet til 22,7 pct. Tallene indebærer dog ikke den share, der på det tidspunkt var flyttet til Ramasjang.  

Børneflugten er er en af grundene til, at DR fremover vil have tre tv-kanaler for børn og unge:  Lille Ramasjang for de 3-6-årige, Ramasjang for de 7-12-årige og DR3 for de 15-39-årige.  

Når der er stor kamp om at tiltrække de unge seere, så skyldes det bl.a., at DR og TV 2 har en public service-forpligtelse, der indebærer at de skal henvende sig til seere i alle aldre. De rene kommercielle kanaler - og TV 2 - har en stor økonomisk interesse i børn og unge, fordi netop denne målgruppe er interessant for annoncører. 

- JHT 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også