Bred faglig opbakning til ny medielederuddannelse

Den nye medieleder uddannelse, som går i gang i efteråret på CBS/SIMI i København, får opbakning fra både danske og internationale medier, hedder det i en pressemeddelelse. Uddannelsen bliver udformet i samarbejde med en styregruppe med mediechefer fra hele den nordeuropæiske medieindudstri.
Per Fanefjord Laursen

Den nye medieleder uddannelse, som går i gang i efteråret på CBS/SIMI i København, får opbakning fra både danske og internationale medier, hedder det i en pressemeddelelse.

Uddannelsen bliver udformet i samarbejde med en styregruppe med mediechefer fra hele den nordeuropæiske medieindudstri.

Der er opbakning fra BBC i Storbritannien, til YLE, SVT, AER (Sammenslutningen af kommerciel radio i Europa), Egmont samt danske mediehuse som Gyldendal, Danske Medier, Politiken og TV2 i Danmark og flere.

Idéudveksling og samarbejde
Der er store udfordringer for ledere af medievirksomheder. Det er globaliseringen, nye digitale medierformer og skiftende forbrugsvaner. Alt sammen ændringer som nødvendiggør samarbejde, lyder det fra Natasha Maw, chef på BBC Academy, i meddelelsen.

For chefredaktør Lars Grarup, Politiken, er der ingen tvivl om, at virksomheden skal indgå i udviklingen af uddannelsen.

Dagbladsbranchen har som så mange andre medierbrancher store udfordringer. Det er derfor afgørende, at branchen vender blikket ud mod andre medier, og lærer af hinanden, siger han.

Fælles udfordringer
Strategidirektør fra MTG, Tor Fuglevik, peger på, at medieledere over hele Europa har fælles udfordringer.

Der er store krav til at køre en stram organisation, men samtidig forventes det at man innoverer og tænker nyt. Forandringerne, ikke mindst på teknologisiden sker hurtigt, og der stilles store krav til mediechefen om at man kan håndtere dette professionelt. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også