Ørskov: De smarte paywalls virker

Da Politiken og Jyllands-Posten for nyligt annoncerede, at de fra slutningen af 2012 vil introducere hver deres digitale betalingsmodel, var kritikerne ifølge JP/Politikens Hus direktør, Stig Ørskov, hurtige til at gentage, at brugerne ikke vil betale, annoncørerne vil forsvinde, og at der ingen penge er i det.
Per Fanefjord Laursen

Da Politiken og Jyllands-Posten for nyligt annoncerede, at de fra slutningen af 2012 vil introducere hver deres digitale betalingsmodel, var kritikerne ifølge JP/Politikens Hus direktør, Stig Ørskov, hurtige til at gentage, at brugerne ikke vil betale, annoncørerne vil forsvinde, og at der ingen penge er i det.

“Jeg må skuffe kritikerne - gratisfundamentalisterne. Brugerne vil gerne betale, annoncerne forsvinder ikke, og der er rigtig gode penge i det – til gavn for journalistikkens udvikling,” siger Stig Ørskov, der i et blogindlæg på Ahaheder.dk gennemgår de eksempler på vellykkede betalingsmodeller, som han ser mange af.

I USA er snart 300 nyhedsmedier i gang med betalingseksperimenter, og i Europa nærmer tallet sig 100 ifølge direktøren, der peger på Financial Times, New York Times, Aftonbladet og Helsingin Sanoma som de mest succesfulde.

Financial Times har nu 285.000 digitale abonnenter. Ved udgangen af 2012 forventer de at have flere digitale abonnenter end de 310.000, der i dag abonnerer på papiravisen.

“Når Financial Times nu nøjagtig ved, hvem deres brugere er, er de i stand til at få højere annoncepriser på nettet end på papiret,” skriver Stig Ørskov.

Metermodel kvæler ikke trafik
New York Times runder snart 500.000 digitale abonnenter. Til sammenligning er der 750.000 abonnenter på papiravisen, som i øvrigt også har adgang til det digitale indhold. Et år efter indførelsen af ’the metered model’, hvor brugerne skal betale efter at have fået 10 artikler gratis, er trafikken uændret høj, annonceomsætningen vokser, og papiroplaget stabiliseret, skriver Stig Ørskov.

Svenske Aftonbladet har ifølge Ørskov nu 150.000 medlemmer i deres Plus-koncept, hvor brugere for 29 svenske kroner om måneden får adgang til eksklusivt journalistisk indhold - og det har ikke kostet Aftonbladet trafik eller annoncesalg.

Sammenligning er mulig
Hos Finlands største avis, Helsingin Sanoma skal abonnenterne betale ekstra for den digitale version af avisen. Helt nøjagtig 7,50 euro (56 kr.) om måneden. Det har en tredjedel af avisens 390.000 printabonnenter valgt at gøre.

“Standardindvendingen til ovenstående eksempler er, at de pågældende medier er specielle og derfor usammenlignelige med andre medier. Og sandt er det, at medier som Financial Times og New York Times er helt særlige. Men for det første er netop deres erfaringer med digital betaling så positive, at det kun kan animere andre. Og for det andet er der et hav af andre vellykkede eksempler fra mindre prominente medier,” skriver han, og nævner aviser som Hamburger Abendblatt, Berliner Morgenpost, Columbia Daily Tribune, The Dallas Morning News og Fædrelandsvennen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også