Mediehuse dropper Google-pendant og sælger til Eniro

Danske mediers ambitiøse forsøg på at gå Google i bedene med annoncenetværket 'Open AdExchange' er slået fejl - derfor har mediehusene nu afhændet netværket til søgevirksomheden Eniro.

Købet omfatter kun de danske aktiver i Open AdExchange, og Eniro overtager alle ansatte i det danske selskab, skriver Markedsforing.dk.

Per Fanefjord Laursen

Danske mediers ambitiøse forsøg på at gå Google i bedene med annoncenetværket 'Open AdExchange' er slået fejl - derfor har mediehusene nu afhændet netværket til søgevirksomheden Eniro.

Købet omfatter kun de danske aktiver i Open AdExchange, og Eniro overtager alle ansatte i det danske selskab, skriver Markedsforing.dk.

Købsprisen offentliggøres ikke.

Berlingske Media bakker fortsat op om konceptet og imødeser en ny ejer.

“Jeg forventer, at en ny ejer af 'Open AdExchange' vil styrke samarbejdet og sætte mere fart på produktudviklingen," siger kommerciel direktør Søren Hyldgaard, Berlingske Media, til MediaWatch.

“Ideen er god nok, men vi har savnet produktudvikling. Til eksempel har der manglet selvbetjening for kunderne, hvilket selvsagt ikke duer.”

Salgsdirektør Jan Vetlov, Tv2.dk, ser salget som en spændende strategisk beslutning af Eniro.

"Jeg mener, at Eniro med sin store salgsstyrke og et finmasket net af små og mellemstore kunder har et rigtig godt udgangspunkt for, at få langt mere ud af markedet for tekst annoncering. Hvis Eniro kan sikre en langt mere varieret kundesammensætning en den tidligere ejer, og derved bedre effekt for medier og annoncører, er TV2 åben overfor et samarbejde."

Open AdExchange var de danske mediehuses samlede forsøg på at få en større andel af millionerne på det danske marked for søgeordsannoncering.  Men der kom ifølge Markedsføring aldrig for alvor gang i butikken, hvilket har afspejlet sig i røde tal på bundlinjen i selskabets regnskaber.

Store mediehuse
Open AdExchange blev lanceret i 2009 som et digitalt annonceværk. Det består af store medier som TV 2, Egmont, Berlingske Media, Ekstra Bladet, Børsen og Bonnier. Inspirationen er delvist Google Adsense, hvor reklame i form af tekstannoncer tilpasses den redaktionelle sammenhæng, hvori de vises.

Open Adxchange har hidtil været drevet af to norske iværksættere, der er lykkedes med at opbygge et partnernetværk og en effektiv it-platform. Det har dog haltet med at leve op til de ambitiøse målsætninger på salgssiden.

Eniro, der betegner sig selv som en af Nordens største søgevirksomheder, får med opkøbet endnu et ben at stå på i bestræbelserne på at tjene penge ved at stille medier til rådighed for danskerne, hvor de kan finde oplysninger om services og produkter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også